Fysisk aktivitet i fritidshemmet och pedagogers syn på hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Denna studie tar upp ett ökat samhällsproblem, nämligen barnfetma och övervikt. Syftet med studien var att undersöka hur det svenska fritidshemmet främjar och ger möjlighet till fysisk aktivitet, samt vad fritidspedagoger erbjuder för aktiviteter på fritidshemmen och deras kompetenser inom fysisk aktivitet. Studien undersöker även hur pedagoger motiverar och inspirerar elever till fysisk aktivitet.  Daglig fysisk aktivitet på 60 minuter visar sig ha goda hälsoeffekter och det finns ett samband med att röra sig i tidig ålder när det kommer till fortsatt rörelse och fysisk aktivitet i vuxen ålder. Intresse och motivation är två starka drivkrafter för att utveckla en positiv inställning till fysisk aktivitet. Undersökningen genomfördes på två skolor i södra Sverige, genom att intervjua sex olika pedagoger. Resultatet visade att elever rör sig allsidigt i olika miljöer och ännu mer när det finns inspiration från populärkulturen, samt när det finns pedagoger som motiverar eleverna till fysisk aktivitet. Eleverna får möjligheter till att vara fysiskt aktiva på fritidshemmen, men där finns faktorer som påverkar hur inspirerade de är till fysisk aktivitet, dessa faktorer är miljö, tillgång till material, sociala gruppaktiviteter samt pedagogers förmåga till att fånga in och inspirera osäkra elever till att våga utsätta sig för nya utmaningar. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)