Elevers genus och lärares arbete med könsmönster

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Generationen unga idag beskrivs vara högpresterande, stressade och trygghetssökande i en orolig omvärld. Barn och unga har en hög skolstress, framför allt flickor. Pojkar presterar sämre än flickor i de flesta skolämnen. Många mår också dåligt. Det förekommer diskriminering i skolan kopplat till kön, sexuell läggning och att frångå rådande normer. Kön är fortfarande en faktor som påverkar elevers möjligheter. Lärare i fritidshem och skola upplever att det finns ett strukturerat arbete för att motverka diskriminering och kränkande behandling men inte när det kommer till jämställdhet och genus. Lärares arbete i skolan ska baseras på beprövad erfarenhet och vetenskap. Jag vill därför med denna studie göra en litteraturöversikt över aktuell forskning och därigenom bidra med kunskap om vad som faktiskt händer på skolorna. Syftet med denna studie är att sammanställa forskning om elevers könsmönster i skola och fritidshem samt lärares arbete med genus och jämställdhetsfrågor. Metoden är en strukturerad forskningsöversikt där data främst är samlat genom strukturerade sökningar i databaser men som också kompletterats med manuella sökningar. Det framgår ganska snabbt att det knappt finns någon forskning som rör både fritidshemmet och jämställdhet. I resultatet ingår därför också studier gjorda i förskola, skolämnen/aktiviteter som kan liknas vid de i fritidshemmet samt studier på arbetet med jämställdhet i skolan generellt. Resultatet visar att elever formas av sociala strukturer och mönster i skolan. Sociala medier och populärkultur har också en stark inverkan i identitetsskapandet. Lärare behöver ha kunskap om vilka normer som begränsar elevernas utveckling men har sällan uttalade strategier för arbetet med jämställdhet och genus. I det samlade forskningsresultatet visas i stället en omedvetenhet hos lärare. Vissa lärare bidrar till att reproducera traditionella och begränsande könsmönster eller undviker att göra något alls. I resultatet presenteras dock några exempel på strategier. Bland annat projekt för att stärka flickor och inkludera en queer representation i klassrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)