Sökning: "Aktion och Aktivitet"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Aktion och Aktivitet.
1. Transdisciplinärt lärande med och genom estetiska uttrycksformer Ett utvecklingsarbete om att använda sig av estetiska uttrycksformer i undervisning av andra ämnesområden i förskolan Namn Lena
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : I denna studie har vi undersökt pedagogers medvetenhet och kompetens kring estetiska uttrycksformer i ett transdisciplinärt lärande. Detta innebär att använda sig av till exempel dans, musik, drama och bild som en metod för att undervisa i andra ämnen. LÄS MER
2. Boken bankar bra! : En observationsstudie av barnböckers agens och intra-aktion med yngre barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats var att undersöka vilka möjligheter förskolans miljö erbjuder yngre barn att intra-agera självständigt med böcker och hur denna intra-aktion tar sig uttryck. Vår önskan var att genom detta få en fördjupad förståelse för yngre barns förutsättningar att grundlägga en identitet som bokläsare i förskolan. LÄS MER
3. Att gå från sångteknik till gestaltning - I huvudet på en sångteknisk musikalartist.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : Syftet med mitt arbete är att hitta en väg i mitt konstnärskap som inte leds av en sångteknik. Eftersom musikalprogrammet på Högskolan för scen och musik fokuserar på sångteknik på elevernas sånglektioner så har jag märkt att man tappar sin gestaltning och kommunikationen utåt. LÄS MER
4. Karaktär eller karikatyr - Reflektioner kring mitt utövande och schabloniserad gestaltning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : Syftet med detta arbete var att försöka undersöka vilka verktyg jag som musikalartist och skådespelare har till mitt förfogande för att förhindra att jag hamnar i karikatyrs- /schabloniserad gestaltning. Jag ville prova mig själv och se vart jag befinner mig rent färdighetsmässigt i min förmåga att gestalta utan möjlighet till mycket förberedelse. LÄS MER
5. Digitala verktyg som ett pedagogiskt redskap i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Den här studien grundar sig i ett utvecklingsarbete vars syfte är attutveckla lärares användande av digitala verktyg som ett pedagogiskt redskap på fritidshemmet. Arbetet har tagit avstamp i aktionsforskning och skedde genom en fyra veckor lång aktion på en fritidshemsavdelning där fyra lärare jobbade med elever från förskoleklass och årskurs 1. LÄS MER