Sökning: "Elever med fallenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden Elever med fallenhet.

  1. 1. Elevassistentens roll i fritidshemmet : En kvalitativ studie om elevassistentens arbetsuppgifter, roller och möjligheter till inflytande i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Erik Carlbom; Tony Nguyen; [2022]
    Nyckelord :Elevassistenter; elever i svårigheter; fritidshem; inflytande; makt; roller;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka elevassistentens upplevelser av sin yrkesroll och hur arbetsuppgifterna ser ut på fritidshemmet samt rektorers uppfattning om elevassistenternas arbetsuppgifter. De övergripande frågorna vi ville få svar på var; hur upplever elevassistenterna sin roll på fritidshemmet, samt deras möjligheter till inflytande över sina arbetsuppgifter?, hur uppfattar rektorerna elevassistentens roll på fritidshemmet, samt deras möjligheter till inflytande i fritidshemmet och deras arbetsuppgifter? Vi har använt oss av Michel Foucaults teori om makt samt Erving Goffmans teorier om roller och ”masker” och gjort en narrativ analys. LÄS MER

  2. 2. Hur individanpassas undervisningen för de starka eleverna i matematik? En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :jenifer Fallström; Sara Berggren; [2021]
    Nyckelord :Acceleration; Berikning; Coachning och Sociokulturella perspektivet; Särskilt begåvad elev; Högpresterande elev; Differentierad undervisning;

    Sammanfattning : Enligt Skollagen (SFS 2010:800) har alla elever rätt till en likvärdig och meningsfull utbildning. Det innebär att varje elev, oavsett fallenhet eller svårighet i undervisning har rätt till vägledning och stimulans för att nå längre i sin kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Muntliga uppgifter för elever med matematisk fallenhet : En granskning av muntliga uppgifter för årskurs 6

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Gustav Klaesén; [2021]
    Nyckelord :läromedel; nationella prov; muntliga uppgifter; matematik; främja lärande; matematisk fallenhet; årskurs 6.;

    Sammanfattning : Studien är en granskning av ett frisläppt nationellt delprov i matematik och ett läromedel för årskurs 6. Uppgifterna som granskas är muntliga uppgifter där eleverna ska diskutera och resonera. LÄS MER

  4. 4. Läsförståelsens inverkan på elevers förmåga att lösa matematiska textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Frida Olsson; Evelina Wessberg; [2021]
    Nyckelord :Matematiska textuppgifter; läsförståelse; sociokulturellt; genus; semiotiska resurser; matematik; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om läsförståelse har en möjlig inverkan när elever ska läsa och lösa matematiska textuppgifter. Förutom ett sociokulturellt synsätt på lärande utgår studien från aspekter av semiotiska resurser och genus för att belysa språkliga hinder och möjligheter i uppgiftstexter samt hur könsskillnader kommer till uttryck och problematiseras. LÄS MER

  5. 5. Hur individanpassas undervisningen för de starka eleverna i matematik? En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :jenifer Fallström; Sara Berggren; [2021]
    Nyckelord :Particularity Gifted Student; High-Performance Student; Differentiated Teaching; Acceleration; Enriching; Coaching and Sociocultural Perspective.; ärskilt begåvad elev; Högpresterande elev; Differentierad undervisning; Acceleration; Berikning; Coachning och Sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Enligt Skollagen (SFS 2010:800) har alla elever rätt till en likvärdig och meningsfull utbildning. Det innebär att varje elev, oavsett fallenhet eller svårighet i undervisning har rätt till vägledning och stimulans för att nå längre i sin kunskapsutveckling. LÄS MER