Sökning: "Kunskapssynen skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Kunskapssynen skolan.

  1. 1. Skönlitteratur på schemat : En studie om lärares didaktiska val i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Tina Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; litteraturundervisning; förskoleklass till årskurs 3; kunskapssyn; erfarenhetspedagogik; Malmgrens ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Beroende på lärares ämnes- och kunskapssyn kan de välja bort eller prioritera delar som de själva anser bör inkluderas i undervisningssammanhang. Tidigare forskning visar att litteraturundervisningen genom tiden har färgats av en kunskapssyn där läsning ska bidra till att utveckla elevernas personlighet, att skapa goda medborgare och att den litteratur som ska läsas i skolan bör bidra till elevernas fortsatta utveckling att ”göra rätt”. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemsläraren i skolans värld : En vetenskaplig essä om maktrelationen mellan lärare i fritidshem och lärare i den obligatoriska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malin Abrahamsson; [2020]
    Nyckelord :after-school center; teacher; after-school teacher; compulsory school; power; power relationship; power imbalance; Bourdieu; theory of capital; Foucault; fritidshem; lärare; lärare i fritidshem; obligatorisk skola; makt; maktrelation; maktobalans; Bourdieu; kapitalteori; Foucault;

    Sammanfattning : The purpose of this scholarly essay is to gain an increased understanding of the power relationship between teachers in after-school centers and teachers in the compulsory school. The starting point for the essay is a story which deals with various self-experienced situations where an imbalance in power is perceived as particularly noticeable. LÄS MER

  3. 3. "Så länge man förmedlar något kan man musik" : En kvalitativ studie om elevers uppfattningar av musikaliska kunskaper i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linnéa Israelsson; [2020]
    Nyckelord :Musikaliska kunskaper; teoretisk; praktisk; känslomässig; läroplan;

    Sammanfattning : Den föreliggande studien ämnade undersöka elever på estetiska programmets uppfattningar av musikaliska kunskaper samt deras tolkningar av kunskapssynen i läroplanen. För att undersöka detta genomfördes sex halvstrukturerade gruppintervjuer med tre elever i varje grupp på tre skolor utspridda i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Historieämnet i svenska läroplaner : går vi baklänges för att komma framåt?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Tunebro; [2020]
    Nyckelord :curriculum theory; epistemological approach; equivalence; implementation; subject of history; historieämnet; implementering; kunskapssyn; likvärdighet; läroplansteori;

    Sammanfattning :   Vilken historisk kunskap räknas som värdefull kunskap när det kommer till skolsammanhang och läroplansteori? Hur tolkar och använder skolans personal dessa kunskapsformuleringar i läroplanen i sin undervisning? Förra hösten presenterade Skolverket sina revideringsförslag av den nuvarande läroplanen: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, reviderad 2019. Det första syftet med denna studie var att undersöka vad personalen i skolan ansåg om dessa revideringar och det tilltänkta implementeringsarbete de skulle innebära, med huvudfokus på historieämnet. LÄS MER

  5. 5. Digitala eller analoga läromedel i matematik : En fenomenografisk studie om högstadieelevers uppfattningar av digitala läromedel jämfört med analoga i matematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maria Malmqvist; [2018]
    Nyckelord :Digital teaching materials; analogue teaching materials; digitizing; one-to-one; phenomenography; Digitala läromedel; analoga läromedel; digitalisering; en-till-en; fenomenografi;

    Sammanfattning : Digitaliseringen i svensk skola är en process som pågått under lång tid och från höstterminen 2017 finns nya skrivningar i läro-, kurs- och ämnesplaner om förstärkt digital kompetens (Skolverket, 2017). Kommuner satsar på att ge varje elev ett digitalt hjälpmedel i form av en bärbar dator eller lärplatta. LÄS MER