Sökning: "Mårten Petersson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Mårten Petersson.

  1. 1. Hur mönsterseparation och igenkänningsminne förändras med tiden – En experimentell minnesstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Mårten Petersson; Pelle Schumacher; [2023]
    Nyckelord :minne; MST; mönsterseparation; online-experiment; memory; pattern separation; online experiment; Social Sciences; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : I begreppet minne ryms flera kognitiva processer. En viktig minnesförmåga är mönsterseparation, som innebär att skilja nya visuella intryck från redan kända. Det datoriserade bildminnestestet MST (Mnemonic Similarity Task) har tagits fram för att testa denna förmåga. LÄS MER

  2. 2. Processing of ERT data from Stabilised Columns

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Teknisk geologi; Lunds universitet/Väg- och vattenbyggnad (CI)

    Författare :Mårten Petersson; [2023]
    Nyckelord :inversion; ERT; quality control; jet grouting; aarhusinv; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Modern construction sites are associated with high demands on suitable soil conditions, resulting in geotechnical challenges that can be solved using soil stabilisation techniques. The reliability of these techniques is tested using different quality assurance methods. LÄS MER

  3. 3. Kränkta elever och maktfullkomliga lärare? : “Det handlar ju mycket om hur man tolkar det”

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Mårten Bjertner; Håkan Petersson; [2011]
    Nyckelord :Kränkande behandling; härskartekniker; skolans fostrande uppdrag; subjektivitet; diskursanalys; makt och skola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Alla former av kränkning är förbjudna i den svenska skolan enligt lag, men i skolan förekommer maktutövning på flera plan, exempelvis mellan lärare och elever, elever emellan och personal emellan. Hur begreppen makt och kränkning definieras och hur maktutövningen påverkar de somverkar i skolan är subjektivt. LÄS MER