Sökning: "Prisdiskriminering"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet Prisdiskriminering.
1. Könsbaserad prisdiskriminering? Nej tack! - en kvantitativ granskning av förekomsten av könsbaserad prisdiskriminering på den svenska marknaden.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : The purpose of this study is to examine whether gender-based price discrimination occurs on the Swedish market. If shown, an additional analysis of the result is made to study which gender is subject to discrimination and thus draws a disadvantage on the Swedish market. LÄS MER
2. Dynamic Pricing : A Matter of Attitude
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Tillämpningen av dynamisk prissättning har förenklats i och med digitaliseringens framväxt. Med den ökade tillgången till kunddata kan företag idag kartlägga kundernas köpbeteende och genom algoritmer anpassa priserna därefter. Identiska varor och tjänster kan på så sätt prissättas annorlunda. LÄS MER
3. Trängselprissättning inom flygindustrin
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Många flygbolag använder idag komplexa intäktsoptimeringsstrategier i sin vinstmaximering. En av dessa är trängselprissättning, på engelska kallad peak-load pricing. I denna uppsats undersöks om flygbolag använder trängselprissättning av biljetter under en dags rusningstider. LÄS MER
4. Kopplingsförbehåll ur ett rättsligt och ekonomiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Bland ekonomer och jurister skiljer sig synen på kopplingsförbehåll och hur förbudet ska tillämpas åt. Fördelar så som produktförbättring och kvalitetsförsäkran ges av somliga större tyngd, medan för andra de konkurrenshämmande effekterna, så som prisdiskriminering och resande av inträdeshinder, är av större betydelse för marknadens välmående. LÄS MER
5. Rosa prissättning - En kvantitativ studie om effekterna av könsbaserad prisdiskriminering
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategiSammanfattning : The New York City Department of Consumer Affairs conducted a first-ever study of the gender pricing of goods in New York city across multiple industries in December 2015. The study showed that equivalent products marketed towards women often are more expensive than products marketed towards men. LÄS MER