Sökning: "Prissättningsförmåga"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Prissättningsförmåga.

  1. 1. Förhållandet mellan prestation och lönsamhet : En studie applicerad på små svenska företag

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Joakim Dofs; Uno Bite Janols; Nilkas Ottosson; [2015]
    Nyckelord :PriceCap; Pricing for value; Pricemodel; Strategic management; Prismodeller; Lönsamhet;

    Sammanfattning : Titel: Förhållandet mellan prissättningsförmåga och lönsamhet. Författare: Uno Bite Janols, Joakim Dofs och Niklas Ottosson. Handledare: Anders Wrenne. Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola. LÄS MER

  2. 2. Strategisk Prissättning i Tjänsteföretag - En fallstudie av SJ

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ola Svensson; Henrik Kansmark; Christoffer Lindén; [2009]
    Nyckelord :Prissättningsförmåga; Tjänsteföretag; Strategic Fit; Konkurrensfördelar; Yield Management; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Studien syftar till att; genom en fallstudie på ett utvalt företag, analysera och skapa förståelse kring prissättningsförmåga och prissättningsarbete som konkurrensfördel i tjänsteföretag. Trots studiens fokus på ett enskilt fall och en specifik situation är förhoppningen att studiens slutsatser i någon utsträckning även ska vara av generellt intresse för andra tjänsteföretag. LÄS MER

  3. 3. The Emerging Pricing Capability – A Multi Case Study of Business-to-Business Companies.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Malin Eek; Katarina Berggren; [2007]
    Nyckelord :Resursbaserade synsättet; multi case study; semi-strukturerade intervjuer; prissättningsförmåga; upplevt kundvärde; cost plus strategi; kundvärde; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att försöka förstå, utifrån existerande teorier och med hjälp av insamlad empiri, vilka parametrar i ett kundperspektiv som är av betydelse vid utvecklingen av en prissättningsförmåga bland business-to-business-företag. Vi har använt oss av en kvalitativ metod vars ansats är av abduktiv karaktär. LÄS MER

  4. 4. Identifying barriers in pricing capability

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Jörgensen; Filip Lindvall; Oscar Edelsvärd; [2007]
    Nyckelord :Barriärer; Fallstudie; Förmåga; Prissättning; Resource-based-view; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka prissättningsprocesser för att finna barriärer som förhindrar industriföretag att förbättra sin prissättningsförmåga. Förutom att hitta gemensamma barriärer ska vi även ge ett teoretiskt bidrag gällande hur företag kan förbättra sin prissättningsförmåga, med speciellt fokus på barriärer. LÄS MER