Sökning: "SFI-teacher"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet SFI-teacher.

  1. 1. Godkänd eller ej, det är frågan : Lärares tankar om den nya kursplanen i sfi.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Dennis Svensson Strid; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den 1 januari 2022 implementerade Skolverket en ny kursplan för delar av vuxenutbildningen. Denna nya kursplan innebar en övergång från en femgradig betygsskala (A-E) till en tvågradig(G-IG) med förhoppningar om att detta skulle öka elevernas genomströmning. LÄS MER

  2. 2. Svenskundervisningens nytta för integration

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Philip Johansson Aronsson; [2023]
    Nyckelord :Migration; Migrants; Swedish education; Integration; Social room; Migration; migranter; svenskundervisning; integration; sociala rummet.;

    Sammanfattning : Syfte- Studien syftar på att belysa lärares erfarenheter av utbildning i svenska för nyanlända och dess möjlighet till integration i det svenska samhället med hjälp av det svenska språket. Studien kommer även utgå från ett elevperspektiv för att se hur utbildning i SFI (Svenska för Invandrare) hjälper elever att integreras i det svenska samhället. LÄS MER

  3. 3. Kroppen, det gemensamma språket : En kvalitativ undersökning om SFI-lärares upplevelser kring de sociala interaktionerna med sina elever, och vilka eventuella svårigheter lärarna upplever i arbetet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lisa Eriksson; Matilda Worrings; [2023]
    Nyckelord :Body language; communication; interaction order; SFI-teacher; social interaction; Interaktionsordning; kommunikation; kroppsspråk; SFI-lärare; social interaktion;

    Sammanfattning : The refugee crisis in 2015 resulted in larger classes, which in turn demanded increased resources in second language learning in Sweden. The purpose of the study is to investigate swedish for immigrants [SFI] teachers' experiences of the social interaction with their students, as well as potential difficulties that may arise at work. LÄS MER

  4. 4. ”I”ll Report to the Writing Workshop…”- Interview Study with SFI Teacher, Mother Tongue Teacher and Special Educator

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nuray Senli Elagöz; [2016]
    Nyckelord :dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; lässtrategier; SFI-elever; språk-; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING/ABSTRAKTTitel: ”Jag anmäler till Skrivverkstan…”. En intervjustudie med SFI-lärare, modersmålslärare och specialpedagog. ”I´ll report to the Writing Workshop…”- Interview Study with SFI Teacher, Mother Tongue Teacher and Special Educator. LÄS MER

  5. 5. The attitudes of SFI-teachers and their importance for the integration of immigrants : A phenomenological study in the context of introductory programmes in Sweden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Louise Håkansson; Maja Warnstam; [2005]
    Nyckelord :invandrare; integration; lärarrollen; språkundervisning; acculturation; SFI-teacher; introductory programmes; immigrants; host society; Psychology; Psykologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this phenomenological study was to explore what role teachers at introductory programmes (SFI-schools) play in the integration of immigrants, how the teachers experience their work and what they feel about the situation in which their students, the immigrants, are. To what extent and in what way do the teachers contribute to facilitating the integration of the immigrant students? The study was conducted at two different schools, Lernia and Världens Hus (n=17), located in Malmö, Sweden. LÄS MER