Sökning: "Spanish didactics"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Spanish didactics.

  1. 1. Literatura en la enseñanza de español como lengua extranjera (ELE) : Un estudio del papel de la literatura como una herramienta didáctica

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Molly Hansson; [2022]
    Nyckelord :SFL; fiction; didactics; ELE; literatura; didáctica;

    Sammanfattning : El propósito de este estudio es conocer qué papel tiene la literatura en el aula de español como lengua extranjera (ELE) en Suecia desde la perspectiva de los profesores, y qué fines didácticos tiene el uso de la ficción. También se quiere identificar qué diferentes tipos de literatura utilizan los profesores en el aula ELE. LÄS MER

  2. 2. Rethinking Source Criticism -Towards the development of an analytical model for evaluation of sources in times of massinformation and fake news

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Daniel Hernández Guerrero; [2021]
    Nyckelord :Democracy; didactics; social studies; civics; digitalisation; social media; news; fake news; critical source criticism; evaluation of sources; source criticism; critical thinking; journalism; pluralism; multiperspectivity; critical literacy; narratives; history; historical consciousness; political awareness; källkritik; crítica de fuentes;

    Sammanfattning : This thesis discusses source criticism from a critical perspective which encompasses its challenges, demands and possibilities for teaching practice. The questions guiding the core of this research are the following:1) What differentiates people’s activities in the process of evaluating sources? 2) What characterizes an effective practice in critical evaluation of sources? 3) Which criteria, factors and strategies might be important to consider in order to have a successful source critical methodology that promotes the improvement of critical thinking when analysing information and news?The studied materials include data from one survey and 54 semi-structured interviews. LÄS MER

  3. 3. Las percepciones hacia los deberes de español como lengua moderna : Investigando lo que opinan los estudiantes y los profesores sobre las tareas de español en la educación secundaria

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Rebecca Kooijman; [2021]
    Nyckelord :Spanish as a modern language; homework; Spanish didactics; study plan; attitude towards homework; students in Spanish; Spanska; moderna språk; läxor; spansk didaktik; studieplan; attityd till läxor; Español como lengua moderna; deberes; didáctica española; plan de estudios; actitud hacia los deberes; estudiantes de español;

    Sammanfattning : The main purpose of the present study is to investigate how students and teachers of Spanish as a modern language perceive homework. Although appearing to be a frequently used tool in the Swedish school (Skolverket, 2014), not a lot of thorough investigations have been conducted regarding Spanish homework in upper secondary schools in Sweden. LÄS MER

  4. 4. Motivation i moderna språk spanska : Skillnader och likheter mellan årskurs 6 och årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Susana Martín Lindström; [2021]
    Nyckelord :moderna språk spanska; motivation; förväntningar; upplevelse; motivationsförändringar; self-determination theory; self-efficacy; the ideal multilingual self; L3 self; moderna språk spanska; motivation; förväntningar; upplevelse; motivationsförändringar; self-determination theory; self-efficacy; the ideal multilingual self; L3 self;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa skillnader i grundskoleelevernas motivationer, i deras studier i moderna språk spanska, mellan två kritiska punkter: när de börjar läsa språket i årskurs 6 till deras sista år på grundskolan i årskurs 9, utifrån elevens perspektiv. De forskningsfrågor som använts för att uppnå syftet är: (i) vad framträder som centralt i elevernas motivation i sina språkstudier för årskurs 6 och 9?, (ii) på vilka sätt och i vilka aspekter kan man se att motivationen skiljer sig mellan de två grupperna? och (iii) vilka pedagogiska konsekvenser leder skillnaden i motivation till för ämnesdidaktiken mellan de båda grupperna? Studien baseras på intervjuer med elever från årskurs 6 och 9, som syftar till att samla information om deras erfarenhet av deras spansklärande, deras förväntningar och mål samt vad som motiverar dem. LÄS MER

  5. 5. La clase multilingüe : La influencia del multilingüismo en las clases de español como LE y L2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Louise Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :Multilingual classes; linguistic typology; teaching; Spanish as foreign language; Spanish as second language; teaching based on the students; Clases multilingües; tipología lingüística; enseñanza; español como lengua extranjera; español como segunda lengua; enseñanza basada en el alumnado;

    Sammanfattning : El multilingüismo es un tema frecuentemente tratado en el ámbito de la enseñanza y la didáctica. Cuando trata de las lenguas maternas y los conocimientos lingüísticos previos de los estudiantes, las clases de hoy no son tan homogéneas como antes, cuando podíamos dar por hecho que la mayoría del alumnado tenía la misma lengua materna. LÄS MER