Sökning: "Stories"

Visar resultat 21 - 25 av 3147 uppsatser innehållade ordet Stories.

  1. 21. "Äntligen kan jag se mig själv i helkroppsspegeln" : En etnografisk innehållsanalys av dags- och kvällstidningars gestaltning av berättelser om viktresor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ebba Fagerholm; Ella Halldén; [2024]
    Nyckelord :Daily and evenings newspapers; framing; weight-loss; overweight; healthism; stigmatization; ethographic content analysis; Dags- och kvällstidningar; gestaltning; viktnedgång; övervikt; hälsoism; stigmatisering; etnografisk innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå gestaltningen av fenomenet hälsobudskap i svensk dags- och kvällspress. Detta undersöks genom att analysera berättelser om viktresor för att ta reda på hur personerna gestaltas före och efter viktnedgången. LÄS MER

  2. 22. I sökandet efter en grundton : en reflekterande berättelse om konceptuellt tänkande inom landskapsarkitektur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Emelie Lenning; [2024]
    Nyckelord :Konceptuell landskapsarkitektur; konceptutveckling; abstraktion; mening; storytelling; estetik; designmetod; designverktyg;

    Sammanfattning : Landskapsarkitekter skulpterar, regisserar och komponerar våra livsmiljöer. Det är ett hantverk som kräver sin penna, sitt öra och ett känsligt sinne. Samtidigt befinner sig landskapsarkitekter i en kontext där en samhällelig utveckling knuffar regin in i stela processer och effektiviserade system (Bornemark 2018). LÄS MER

  3. 23. Translating Foreign Words in Poe : A Study on Foreignization and Domestication in Translation

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Matilda Fäldt; [2024]
    Nyckelord :English; Swedish; Translation; Edgar Allan Poe; Foreign words;

    Sammanfattning : This study aims to research the different methods used by four Swedish translators to deal with foreign words in translation, focusing on their choices in terms of foreignization [staying close to the original text] and domestication [adapting the translation to make it accessible for readers] and their effect on a Swedish readership. This study’s focus will be on foreign words in the ST. LÄS MER

  4. 24. Unfold the Untold Stories: Journey of Permanent Resident, Bangladeshi Migrant Student in Sweden.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :MD Raihan Khandaker; [2024]
    Nyckelord :Aspirations and achievements of migrant students; Transnationalism and Bangladeshi student migrants in Sweden; Social anthropology; Socio-cultural challenges for migrant students in host countries; Spider net connections; and hidden barriers; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study investigates the experiences of Bangladeshi migrant students who have obtained permanent residency (PR) status in Sweden. This study examines the Bangladeshi migrant students’ aspirations and achievements, daily experiences, and challenges in maintaining their transnational identities in Sweden. LÄS MER

  5. 25. Selfie med Syfte: Influencers som aktivister

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elma Hrnjic; Sandra Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Influenceraktivism; Varumärkesaktivism; Konsumentupplevelser; Influencer; Varumärkesautenticitet.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Influenceraktivism - En kvalitativ studie med narrativ ansats för att ta del av svenska konsumenters upplevelser när influencers använder varumärkesaktivism i sitt varumärke. Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Elma Hrnjic och Sandra Emelie Sjöström Handledare: Sofia Ulver Nyckelord: Influenceraktivism, Varumärkesaktivism, Konsumentupplevelser, Influencer, Varumärkesautenticitet Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka svenska konsumenternas upplevelse när svenska influencers engagerar varumärkesaktivism i sina kanaler på sociala medier. LÄS MER