Sökning: "Till Boqvist"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Till Boqvist.

  1. 1. Patientens upplevelse av egenvård vid diabetes typ 2En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Mikael Boqvist; Philip Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Diabetes mellitus typ 2; egenvård; litteraturstudie; personcentrerad omvårdnad; upplevelse.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes typ 2 är en sjukdom där insulinresistens leder till att kroppen får högre glukosnivåer i blodet. Orsakerna till diabetes typ 2 är inte helt kartlagda men bidragande faktorer är övervikt och fetma. LÄS MER

  2. 2. Aktionsforskningens vetenskapliga status - en kontroversstudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Per Boqvist; [2023]
    Nyckelord :aktionsforskning; kontroversteori; kontroversstudie; argumentationsanalys; vetenskapsteori; generalitet; objektivitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Aktionsforskning är en forskningsstrategi som utgår från verkliga problem i praktiska verksamheter och sker i samarbete mellan forskare och praktiker. Det finns kritiker mot aktionsforskning som hävdar att den inte når upp till vetenskapliga krav (Helskog, 2014, s.11). Exempel på sådana krav är generaliserbarhet och objektivitet. LÄS MER

  3. 3. MPA i improvisation : En kvalitativ studie om Music Performance Anxiety kopplat till improvisation och improvisationsundervisning inom ensemblespel i jazz och populärmusik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Conrad Boqvist; [2020]
    Nyckelord :improvisation; improvisational pedagogy; jazzensemble; Music Performance Anxiety MPA ; musical hearing; nervousness; performance anxiety; Gehör; improvisation; improvisationspedagogik; jazzensemble; Music Performance Anxiety MPA ; nervositet; prestationsångest;

    Sammanfattning : Ämnet för studien var improvisation och improvisationsundervisning i relation till begreppet Music Performance Anxiety (MPA) samt tänkbara kopplingar däremellan. MPA beskrivs enklast som ångestkänslor i samband med musikutövande. Syftet med studien var att utforska Music Performance Anxiety utifrån en jazzmusikers perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Elevers våld mot lärare : Förekomst och sambandet till personliga attribut hos lärarna samt negativa emotionella konsekvenser

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Julia Boqvist; Alice Nilsson; Jennifer Saado; [2019]
    Nyckelord :violence against teachers; physical violence; psychological violence; target congruence theory; negative consequences; elevers våld mot lärare; fysiskt våld; psykiskt våld; target congruence theory; negativa konsekvenser;

    Sammanfattning : Syftet var att undersöka elevers fysiska och psykiska våld mot lärare utifrån personliga attribut hos lärarna samt om förekomst av våld kan förknippas med negativa emotionella konsekvenser. En enkät besvarades av 246 lärare (M = 46 år, SD = 10,50) och resultaten visade att lärarna upplevde att psykiskt våld förekom i högre utsträckning än fysiskt våld. LÄS MER

  5. 5. Skicklighetens metafysik : särskiljande egenskaper hos kunnande och vetande

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Per Boqvist; [2019]
    Nyckelord :knowledge; knowledge-how; knowledge-that; epistemology; skill; novelty objection; embedded questions; theoretical knowledge; practical knowledge; context sensitivity; kunskap; kunskapsteori; epistemologi; skicklighet; färdighet; förmåga; vetande; kunnande; teoretisk kunskap; praktisk kunskap; Jason Stanley; Gilbert Ryle; intellektualism; anti-intellektualism; kontextkänslighet;

    Sammanfattning : Hur relaterar vetande och kunnande till varandra? Om jag vet att jorden är rund har jag kunskap om ett faktum och om jag kan cykla har jag en förmåga att utföra en viss handling. På ytan verkar detta handla om olika saker. Intellektualismen är en filosofisk uppfattning som säger att kunnande är en form av vetande. LÄS MER