Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Vi får ganska bra kläm på de här eleverna" : - En kvalitativ studie om hur Läsa-skriva-räknagarantin efterlevs i förskoleklass och årskurs 1 på åtta skolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Katrin Johnsson; Pia Rimpikangas; [2023]
    Nyckelord :Läsa-skriva-räknagaranti; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie; tematisk analys;

    Sammanfattning : I juni 2019 lagstadgades Läsa-skriva-räknagarantin som enligt Skollagen (SFS 2010:800) ska ge elever rätt till tidigt stöd i svenska, svenska som andraspråk och matematik. Denna kvalitativa studie undersöker med hjälp av semistrukturerade intervjuer hur åtta skolor i tre kommuner organiserar arbetet efter genomfört kartläggningsarbete med Hitta språket i förskoleklass och Nationellt bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1. LÄS MER

  2. 2. Hur arbetar förskolan med anknytning vid inskolning : trygga barn har större tillgång till sin intelligens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Petra Karlsson; Lina Sandin; [2014]
    Nyckelord :anknytning; inskolning; förskola;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om hur man i förskolan arbetar med anknytning. Detta har i sin tur avgränsats till hur anknytning uppnås vid inskolning och hur olika inskolningsmetoder påverkar denna.   I undersökningen vill vi få en djupare och bredare förståelse för hur och varför förskolorna har valt sin inskolningsmetod. LÄS MER

  3. 3. Kartläggning av införandet av ett nytt verksamhetsstödjande system och användarnas olika roller : En fallstudie på Norrköpings kommun

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Informatik; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Maria Saamel; Anh Pham; [2014]
    Nyckelord :IT-system; användare; verksamhet; stödjande;

    Sammanfattning : IT-system används dagligen av människor i deras arbete för att underlätta och stödja dem. Det har blivit ett merdigitalt samhälle och de flesta myndigheter och organisationer använder sig av IT-system för att bland annat effektivisera det dagliga arbetet. LÄS MER

  4. 4. Nedkopplad: En kvalitativ studie om internet ur ett tidsligt och rumsligt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anna Lindgren; [2013]
    Nyckelord :rumslighet; tidsuppfattning; tid; internet; nedkoppling; internetberoende; Social Sciences;

    Sammanfattning : De digitala infödingarna tillhör den population som föddes under den digitala utvecklingen, en population som ständigt är uppkopplad, och som inte skiljer på livet av och på internet. Teknologiska verktyg har blivit en så inkorporerad del av vardagen, att många digitala infödingar förmodligen har svårt att föreställa sig en tillvaro utan tillgång till internet. LÄS MER

  5. 5. Samverkan ­ en kulturkrock? En fallstudie om integrering mellan förskolan och skolan.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anne Jokiranta; Maria Johansson; [2008]
    Nyckelord :Samarbete; samverkan; arbetslag; kultur; tradition;

    Sammanfattning : De reformer som gjorts under 1990-talet har lett till att allt fler arbetsuppgifter ålagts lärarna och dåframförallt utanför klassrummet. Därför har det blivit allt vanligare att organisera personalen inom skolan iarbetslag vilket redan är fallet i förskolan. Det finns också inskrivet i styrdokumenten att samarbete ochsamverkan skall ske. LÄS MER