Sökning: "andraspråksinlärning södertörns högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden andraspråksinlärning södertörns högskola.

  1. 1. Svengelska eller Engelska? : En kvalitativ studie om lärares användning av målspråket i det engelska klassrummet för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Somaya Bel Haj; [2022]
    Nyckelord :Target language use; first language; second language learning; English teaching; comprehensible input; input hypothesis; Målspråksanvändning; förstaspråk; andraspråksinlärning; engelskundervisning; begripligt inflöde; inflödeshypotes;

    Sammanfattning : Considering teacher talk as the main input into the English as a foreign language classroom, this study aims to highlight and gain a deeper understanding of how target language use can look like in a foreign language classroom in Sweden. To investigate in this essay, the following research questions are addressed: • What is the teachers´ attitude towards the use of the target language in English teaching? • To what extent does the teacher communicate orally in English during English lessons? And on what occasions does the teacher choose to use the target language andthe first language during English lessons? The study was conducted in four different elementary schools, and four teachers were observed who taught in different grades. LÄS MER

  2. 2. Läroplanens språk om andraspråk : En andraspråksdidaktisk diskursanalys av läroplanen för grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jack Dahlby; [2021]
    Nyckelord :second language learning; curricula; andraspråksinlärning; läroplan; diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker diskurser kring kultur och språkinlärning i Läroplanen för grundskolan, förskolan och fritidshemmet (Lgr11) i alla delar som rör grundskolans senare år och i alla ämnen utom språkämnen. Studiens bakgrund fokuserar på diskurser om ämnet Svenska som andraspråk (sva) och använder teorier om kritisk diskursanalys, kulturella erbjudanden från Torpsten (2008) för att fokusera diskursanalysen som används för att analysera materialet (Lgr11). LÄS MER

  3. 3. Det splittrade svenskämnet : En jämförelse av läroplanerna i svenska och svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sara Hellman; [2017]
    Nyckelord :curriculum; Swedish; Swedish as a second language; the Swedish school system; upper secondary school; second language acquisition; socio-cultural perspective; didactics; discourse theory.; Läroplan; svenska; svenska som andraspråk; svenska skolsystemet; gymnasiet; andraspråksinlärning; sociokulturellt perspektiv; didaktik; diskursteori;

    Sammanfattning : The divided Swedish subject – a comparison of the curriculums in Swedish and Swedish as a second language The aim of this essay is to examine and appose the curriculums of the school subjects Swedish and Swedish as a second language in upper secondary school in relation to prevalent second language development research and didactics. My theoretical framework consists of discourse theory and the socio-cultural perspective on teaching and learning. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta med barn med annat modersmål i förskolan : En essä om samspel och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kim Johansson; [2017]
    Nyckelord :Secondary language learning; second language; first language; native language; language learning; inclusion; play; literacy; interaction; preschool; Andraspråksinlärning; andraspråk; förstaspråk; modersmål; språkinlärning; inkludering; lek; litteracitet; samspel; förskola;

    Sammanfattning : Jag vill med den här essän synliggöra problematiken som kan uppstå med barn som har annat modersmål än svenska, i den svenska förskolan. Hur kan vi inom förskolan på bästa möjliga sätt ta emot dessa barn, hjälpa dem med andraspråksinlärningen samt samspela med andra barn? Jag undersöker hur och vad vi pedagoger kan använda oss av för verktyg, och vad som är viktigt att tänka på, när vi använder oss av dem. LÄS MER

  5. 5. Kan du relatera till grammatiken? : Analys av grammatiska strukturer i två olika läromedel i engelska med fokus på svårigheter som vissa svenska som andraspråkselever kan ha

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emine Okur; [2017]
    Nyckelord :engelska; grammatik; struktur; språkinlärning; andraspråksinlärning; svenska som andraspråkselev; transfer; läromedel; läromedelsanalys; multikulturell;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze if the grammatical features in two different teaching materials correlates to the grammatical difficulties that pupils with other native languages beside Swedish might have. A subsidiary purpose of the study is to examine how these grammatical features are covered. LÄS MER