Sökning: "autenticitet"

Visar resultat 31 - 35 av 357 uppsatser innehållade ordet autenticitet.

  1. 31. "Det har blivit nästan trendigt att vara autentisk" : En intervjustudie om influencer marketing

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Lovisa Eriksson; Helena Wrete; [2023]
    Nyckelord :authenticity; influencer marketing; influencer marketing agencies; influencer; mediated interaction; social interaction; social media; autenticitet; influencer marketing; influencer marketing-byråer; influencer; medierad interaktion; social interaktion; sociala medier;

    Sammanfattning : Influencer marketing (IM) har blivit en allt vanligare marknadsföringsstrategi. Tidigare forskning belyser att fenomenet autenticitet är en växande trend på sociala medier, vilket således är av intresse att studera vidare. LÄS MER

  2. 32. Plats på scen: ArkDes : - en studie om nätverken, scenerna och aktörerna på ett svenskt museum

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Denice Fix; [2023]
    Nyckelord :ArkDes; museum; posthumanism; etnologi; interaktionism; materialitetsteori; ANT; scen; aktör; nätverk;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker via interaktionism och materialitetsteorier hur relationernamellan mänskliga och icke-mänskliga aktörer kommer till uttryck på det svenska museetArkDes. Med hjälp av intervjuer av de anställda på ArkDes och observationer på museetanalyseras vad som sker på dess olika scener, hur man förhåller sig till autenticitet samt vilkaaktörsroller och nätverk som går att finna. LÄS MER

  3. 33. Etisk konsumtion - ett krav eller en bluff? : en kvalitativ innehållsanalys av kritikstormen mot Nakd i en tid präglad av ett politiserat konsumtionssamhälle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Vilma Lassila; [2023]
    Nyckelord :social ohållbara arbetsvillkor; konsumentmakt; etisk konsumtion; autenticitet; konsumism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur en protest mot ett företags socialt ohållbara arbetsvillkor framställs av anställda, influencers, följare och journalister i media och skapar en diskussion om konsumentmakt i en samtid präglad av en socialt hållbar konsumtion. I den samtida debatten om en socialt hållbar konsumtion växer en diskurs om etisk konsumtion, det vill säga att enskilda individer kan skapa ett bättre samhälle genom medvetna val på marknaden. LÄS MER

  4. 34. Skalda! : En studie om uttryckandet av historia, identitet och autenticitet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Albin Ramadani Åslund; [2023]
    Nyckelord :Rekontextualisering; historiebruk; kulturella loopar; folkmusik; kronotop; autenticitet;

    Sammanfattning : The study explores and discusses the expression of authenticity and identity in relation to the use of archived material and tradition. For this purpose the study relies on multimodal discourse analysis of two works: the music video for Vargtimmen, by the band Hedningarna, as well as the video for Ramunder, by the band Garmarna. LÄS MER

  5. 35. Att hitta hem : En queerfenomenologisk studie om transglädje och den queera konsten att misslyckas

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Etnologi

    Författare :My Thelin Schmidt; [2023]
    Nyckelord :Trans joy; transgender; LGBT ; positive experiences; authenticity; queer phenomenology; trans failure; joy as resistance; minority stress; qualitative research; Transglädje; transpersoner; HBTQ ; positiva erfarenheter; autenticitet; queerfenomenologi; transmisslyckande; glädje som motstånd; minoritetsstress; kvalitativ forskning;

    Sammanfattning : In this thesis, the author explores what trans joy can be, and how it manifests in trans people’s everyday lives. Sara Ahmed’s theoretical framework Queer Phenomenology (2006) along with B Lee Aultman’s Trans Phenomenology (2018) directs the analysis towards an epistemological understanding of transness and trans joy. LÄS MER