Sökning: "barn rörelse funktionsnedsättning"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden barn rörelse funktionsnedsättning.
1. Evidens för Fysisk aktivitet på Recept för barn och ungdomar med cerebral pares, autism eller intellektuell funktionsnedsättning i ett internationellt perspektiv: en kartläggande litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabiliteringSammanfattning : Fysisk aktivitet på recept (FaR) har visat sig ha flera goda effekter för personer som är otillräckligt fysiskt aktiva, där ökad fysisk aktivitetsnivå, förbättrad hälsorelaterad livskvalité och positiva livsstilsförändringar är exempel på sådana effekter. Barn och ungdomar med cerebral pares, autism och intellektuella funktionsnedsättningar är generellt mindre fysisk aktiva och löper större risk än normalbefolkningen att drabbas av fetma och hjärt-kärlsjukdomar. LÄS MER
2. Fysisk aktivitet i skolan och på fritidshemmet – ja tack! : En enkätundersökning om betydelsen av fysisk aktivitet för barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Avsikten med denna undersökning syftar till att undersöka betydelsen av fysisk aktivitet inom skol- och fritidsverksamhet för elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning för att tillgodogöra inlärningen. Studien knyter an till det sociokulturella perspektivet på lärande. LÄS MER
3. Det är som att dom är helt avsexualiserade - Intervjuer med personal inom habiliteringen om sexualitet i arbetet med ungdomar och deras föräldrar
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Bakgrund: Historisk så har personer med funktionsnedsättning setts som asexuella. Forskning har dock motbevisat detta och sett att ungdomar med funktions¬nedsättningar har lika mycket sexuella erfarenheter som jämnåriga. Att ha en god sexuell hälsa är en mänsklig rättighet. LÄS MER
4. Rullstolsburen - inte rullstolsbunden
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Lek är ett av de viktigaste aktivitetsområdena för barn. Arbetet beskriver vilka värden leken rymmer och vilka konsekvenserna kan bli när barn stängs ute från lekens plattform p.g.a. LÄS MER
5. Får alla vara med? : – om inkludering av barn i rörelseaktiviteter på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares erfarenheter om, och i så fall på vilket sätt, som barn med fysiska funktionsnedsättningar blir inkluderade i rörelseaktiviteter på förskolor. I undersökningen behandlas frågor som handlar om förskollärares erfarenheter av inkludering av barn med funktionshinder, hur det genomförs samt vilka utmaningar det kan innebära. LÄS MER