Sökning: "barn självbestämmande förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden barn självbestämmande förskola.

  1. 1. Delaktighet – ett multidimensionellt begrepp i förskolan : Specialpedagogers och förskollärares beskrivningar av barns delaktighet och arbetet med detta i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Eva Hansen; Pia Nyrén; [2023]
    Nyckelord :Barns delaktighet; förskola; specialpedagog; förskollärare; delaktighetsaspekter; anknytning; fenomenografi; Jansons delaktighetsmodell.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om specialpedagogers och förskollärares syn på/ uppfattning av barns delaktighet i förskolan. Tidigare forskning inom området utgår främst från förskollärares syn på delaktighet i förskolan snarare än specialpedagogers uppfattning av barns delaktighet. LÄS MER

  2. 2. ”Vi ändrar på vårt sätt för att det ska bli bra för barnen.” : - En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om vilans pedagogiska syfte samt om vilans allmänna betydelse för barn.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Iger; [2019]
    Nyckelord :Förskola; barn; vila; vilorytm; dygnsrytm; barns behov; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet är att skapa kunskap om förskollärares uppfattningar om vilans pedagogiska syfte samt om vilans allmänna betydelse för barn. Konkret innebär detta vilans pedagogiska syfte i förskolan beskrivet ur ett barnperspektiv. Studien är genomförd med två kvalitativa gruppintervjuer. LÄS MER

  3. 3. "Barnen är vana vid att kameran är framme" : förskollärares tankar om barns integritet vid fotodokumentation i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Julia Adenbrant; Emelie Sjögren; [2019]
    Nyckelord :Barn; integritet; förskola; fotodokumentation; rättigheter; självbestämmande; dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att uppmärksamma hur förskollärare tolkar, respekterar och förstår barns integritet vid fotodokumentation. Tidigare forskning visar att det finns begränsade studier om barns integritet i förskolan samt hur förskollärare tänker kring ämnet. LÄS MER

  4. 4. Högstadieelevers perspektiv på skolgården

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Andrea Eriksson; [2016]
    Nyckelord :högstadieskolgårdar; multifunktionalitet; förtätning; fysisk aktivitet; tonåringar; grönska; brist på yta;

    Sammanfattning : Idealet om den kompakta staden har lett till att grönytor i allt större utsträckning tas i anspråk till förmån för ny bebyggelse. För barn och unga som växer upp i urbana samhällen innebär detta att tillgång till ytor för lek och vistelse begränsas. LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande i den dagliga planeringen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Therese Flink; Emma Malmgren; [2012]
    Nyckelord :Barns inflytande; Medverkande; Barnsperspektiv; Medbestämmande;

    Sammanfattning : Begreppet inflytande kan tolkas på många sätt. Tolkningar som medbestämmande, demokrati, deltagande och självbestämmande är begrepp som vi mött i olika dokument och i olika litteraturer under arbetets gång. Vi har blivit medvetna om att forskare och författare har skilda meningar angående betydelsen i begreppet inflytande. LÄS MER