Sökning: "barnlitteratur fostran"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden barnlitteratur fostran.

  1. 1. Sagor för framtidens kompetenta samhällsmedlemmar : En kvalitativ studie om litteratur som läromedel i förskolan och dess inverkan på barns aktörskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Martina Löf; Hanna Strömbäck; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Aktörskap; Läromedel; Fostran; Känslor; Moral; Förskola;

    Sammanfattning : Studien undersöker ”Tio små kompisböcker” som läromedel och bokseriens budskap för vad som anses viktigt för barn att lära sig samt hur det kan påverka barns aktörskap. Studien består även av intervjuer med förskollärare om hur och i vilket syfte de arbetar med bokserien i förskolans undervisning. LÄS MER

  2. 2. "Lika vacker, lika efterlängtad är hon ännu" : En analys av Snövit: barnens julkalender (1900-1931) som ett exempel på det tidiga 1900-talets fostrande barnkultur

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Amanda Halminen Dahlgren; [2020]
    Nyckelord :barnkultur; fostrande barnkultur; kristen fostrande barnkultur; snövit: barnens julkalender; julklockans redaktion; centrum för barnkulturforskning; julkalender; barnlitteratur; 1900-talets barnkultur; kristen barnkultur;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att studera Snövit: barnens julkalender som ett exempel på det tidiga 1900-talets fostrande barnkultur. Materialet som har använts är dels utdrag från fyra stycken brev, adresserade från redaktionen till sina läsare, men även fyra stycken skönlitterära berättelser. LÄS MER

  3. 3. En analys av vilka etiska budskap två skönlitterära läromedel förmedlar – Med fokus på de etiska budskapen rättskänsla, ansvarstagande, generositet och tolerans i Vittnet och Pojken och Tigern Tidsmaskinen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Skönlitteratur; barnlitteratur; skönlitterära läromedel; etik; etisk fostran; rättskänsla; ansvarstagande; generositet; tolerans; läroplaner;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks Vittnet (2009) av Lena Hultgren och Pojken och Tigern Tidsmaskinen (1993) av Lars Westman. Båda böckerna är skönlitterära läromedel som riktar sig till elever på mellanstadiet. De skönlitterära läromedlen ska utveckla elevers läskompetens och skapa läslust. LÄS MER

  4. 4. Bilder av förskolläraren: En diskursanalytisk studie av hur förskolläraren framställs i nutida svensk barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erika Höckerfelt; Camilla Nilsson; [2015]
    Nyckelord :barnlitteratur; bilder av förskollärare; diskursanalys; fostran; förskollärare; lärande; omsorg; socialkonstruktionism; visuell textanalys;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet syftar till att titta närmare på de bilder av förskollärare som framträder i nutida svensk barnlitteratur. Studien motiveras ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv som innebär att förskolläraren påverkas i sin yrkesutövning av de bilder av förskolläraren som kommuniceras på olika arenor i samhället. LÄS MER

  5. 5. Pippi är kanske hundra tusen miljoner år - En studie om Pippi Långstrump utifrån barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Jönsson Braun; Anesa Avdic; [2011]
    Nyckelord :barnlitteratur; barns perspektiv; Pippi Långstrump; uppfostran; samhällssyn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse för barns tankar, känslor och uppfattningar om Pippi Långstrump som karaktär. Vi vill ta reda på vad det är för dragningskraft Pippi har som tilltalar barn generation efter generation. LÄS MER