Sökning: "barns bygglek"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden barns bygglek.

  1. 1. Lek på allvar : bygglekplatsen i relation till barns lek, utveckling och säkerhet

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Karolina Brandt; Turid Landström Petersen; [2018]
    Nyckelord :risktagande; kreativitet; utmaning; säkerhetskrav; säkerhetskrav;

    Sammanfattning : Det här arbetet avhandlar ämnet bygglek i relation till barns lek, utveckling och säkerhet. Att leka är en essentiell del av att vara barn. Det är genom leken barn kommunicerar och får möjligheten att lära sig om livet. Barns rörelsefrihet har minskat de senaste tjugo åren, samtidigt som städerna växer och blir allt tätare. LÄS MER

  2. 2. Naturvetenskap i förskolan : En intervjustudie om pedagogers beskrivning av barns naturvetenskapliga lärande i åldern 1-3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ing-Marie Olsén; [2014]
    Nyckelord :Naturvetenskap; förskola; små barn; barns lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur pedagoger i förskolan beskriver att de arbetar med naturvetenskap och barn i åldern 1-3 år samt hur de beskriver sina erfarenheter av hur barn lär sig naturvetenskap. För att söka denna kunskap användes följande frågeställningar: ”Hur beskriver pedagoger sina erfarenheter av hur små barn lär sig naturvetenskap?”, ”Vad beskriver pedagoger att små barn i förskolan behöver lära sig i naturvetenskap?”, ”På vilket sätt uttrycker pedagoger att de skapar förutsättningar för små barns naturvetenskapliga lärande?”, samt ”Hur beskriver pedagoger att de arbetar med naturvetenskap med små barn?”. LÄS MER

  3. 3. En handbok i utformning av förskolors utemiljöer : trädgårdar att lära och leka i

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Sara Chronvall; [2010]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; pedagogik; pedagoger; barn ; lek; hälsa; psykosocial hälsa; förskolegård; skolgård; förskoleträdgård; skolträdgård; utomhuspedagogik; sinnen; lekredskap; tåliga växter; bygglek; skapande;

    Sammanfattning : Barn i förskoleåldern vistas en mycket stor del av sin vakna tid i förskolan och i dess utemiljö. Detta borde synas i en omsorgsfull planering av förskolegården. Pedagoger borde få större möjligheter till att väcka barns förundran över naturen på gården och inte vara beroende av tidskrävande och kostsamma utflykter. LÄS MER

  4. 4. Hur arbetar pedagoger i förskolan : Hur använder pedagoger i förskolan bildskapande för att främja barnets språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Teresa Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Bild- och formskapande; förskola; förskollärare; skapande och språkutveckling;

    Sammanfattning : Alla människor har ett fundamentalt behov av att få uttrycka sig och föra en dialog med sin omvärld. Barns behov av att förmedla sig till sin omgivning är under stark utveckling under tiden i förskolan och kan ta många skilda kommunikativa uttrycksformer. LÄS MER

  5. 5. Små barn leker med matematiska begrepp : En studie om i vilka spontana lektyper förskolebarn använder jämförelseord och lägesord

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Maria Nordin; Johannah Tapper; [2009]
    Nyckelord :Mathematical concepts; spontaneous play; preschool; Matematiska begrepp; spontan lek; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka i vilka spontana lektyper inomhus, förskolebarn uttrycker matematiska begrepp. Bakgrunden till studien är att vi anser att matematikarbetet på förskolan ska utgå från barnens perspektiv och då har leken en viktig betydelse. LÄS MER