Sökning: "ekologiska begrepp"

Visar resultat 16 - 20 av 115 uppsatser innehållade orden ekologiska begrepp.

  1. 16. Undervisning för hållbar utveckling i NO-ämnena i årskurs 4-6 : En fallstudie om lärares planering av och elevers attityder till hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linda Markevärn; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Lärande; Mellanstadiet; Naturvetenskap; Planering; Värdegrund;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det är viktigt att man tillsammans på en skola definierar begreppet hållbar utveckling, då detta begrepp inte tydligt definieras i läroplanen (Lgr 11). Förenta Nationerna definierar hållbar utveckling som bestående av tre likvärdiga dimensioner, ekologisk, social och ekonomisk utveckling. LÄS MER

  2. 17. Hållbar utveckling : Förskollärarens syn på de tre dimensionerna social, ekologisk och ekonomisk.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Karlsson; Linda Olsson; [2022]
    Nyckelord :hållbar utveckling; undervisning; samspel; social; ekologisk; ekonomisk;

    Sammanfattning : Inledning Denna studie beskriver hur förskolläraren anser sig arbeta med hållbar utveckling och de tre dimensionerna social, ekologisk och ekonomisk i förskolan. Hållbar utveckling och de tre dimensionerna är ett viktigt och aktuellt ämne. LÄS MER

  3. 18. ”Det går ju inte utan en relation” : – KAA-anställdas möte med ungdomar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Caitlin Prottengeier Palm; Matilda Larsson; [2022]
    Nyckelord :Kommunala aktivitetsansvar; relationsbyggande; studie- och yrkesvägledning; måluppfyllelse; studieavbrott;

    Sammanfattning : De ungdomar som saknar sysselsättning i form av skola, arbete, praktik eller övrigt har möjligheten att ta emot hjälp från det kommunala aktivitetsansvaret (KAA). Dessa syftar till att vägleda ungdomarna mot en sysselsättning i hopp om att de i längden kan erhålla en gymnasieexamen eller få inträde till arbetsmarknaden. LÄS MER

  4. 19. Att knyta an till världen genom huvud, hjärta och hand : en studie om elevers upplevelser av att bearbeta miljöfrågor genom estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Malin Sannel; [2022]
    Nyckelord :Earth emotions; arts-based environmental education; Estetiska lärprocesser; den ekologiska krisen; att vara i dialog med världen; bildpedagogik; miljöundervisning; känslor; klimat; skapande; lärande; ungdomar;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att utveckla en förståelse för hur estetiska lärprocesser kan påverka elevers upplevelse av och förhållande till frågor som berör den ekologiska krisen, där en klass gymnasieelever har fått genomföra individuella konstnärliga projekt utifrån en egen vald ingång till det övergripande temat “miljöfrågor”. De har utfört gestaltningar i olika material, bland annat genom skulptur i lera, sömnad med återvunna kläder och målning med akrylfärg, och de färdiga verken har sedan visats upp dels på gymnasieskolan men även på Konstfacks Vårutställning 2022. LÄS MER

  5. 20. Implementering av socio-ekologisk resiliens i Stockholms innerstad : En fallstudie av Norrmalm, Vasastan och Östermalm

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Emmy Gustafson; Josephine Gustavsson; [2022]
    Nyckelord :Socio-ecological systems; resilience; urban green areas; Covid-19; pandemic; climate change; extreme weather; City of Stockholm; Socio-ekologiska system; resiliens; urbana grönområden; Covid-19; pandemi; klimatförändringar; extremväder; Stockholms stad;

    Sammanfattning : Socio-ekologisk resiliens är ett begrepp som bör integreras i en större omfattning i dagens stadsplanering då extremväder till följd av klimatförändringar, samt Covid-19 pandemin har förändrat behoven i stadens offentliga rum. Ett sätt att bemöta de nya behoven är att öka andelen grönområden. LÄS MER