Sökning: "företags krishantering"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden företags krishantering.

  1. 1. Hållbarhetsrapportering i svenska onoterade företag – Före och efter Covid-19 bröt ut

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lisa Gustafsson; Silvia Zecevik; [2023-08-10]
    Nyckelord :Onoterade företag; hållbarhetsrapportering; Covid-19; kris; legitimitetsteorin; institutionella teorin; SDG;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Covid-19 har globalt uppmärksammat hur företag reagerar på miljömässiga, sociala och ekonomiska frågor. Pandemin har även väckt frågor om företags agerande och ansvar gentemot intressenter. Hållbarhetsrapporteringen besitter därmed en viktig roll i krishantering. LÄS MER

  2. 2. IF THE SHIT HITS THE FAN : En studie om krishantering ur ett ledningsperspektiv inom Klädbranschen under Covid-19

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Gabriella Larsson; Emma Magnusson; [2023]
    Nyckelord :crisis management; strategy in a crisis; the function of the strategy; flexibility; Covid-19; krishantering; strategi i en kris; strategins funktion; flexibilitet; Covid-19;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har marknaden präglats av flera kriser, som den globala finanskrisen, Covid-19 pandemin och det pågående kriget i Ukraina. Dessa kriser är inte de första och inte de sista som samhället kommer att möta. Kris har fått en förstärkt innebörd och företags krishantering kan vara avgörande för fortsatt överlevnad. LÄS MER

  3. 3. Krishantering inom familjeföretag : En kvalitativ studie om hur små familjeägda restauranger hanterat covid-19 krisen

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Vian Ishak; Fatma Zerom; [2023]
    Nyckelord :Crisis management; small business; family business; restaurant industry; covid-19; strategy; culture; management; entrepreneurial ecosystem; replacement planning; Krishantering; småföretag; familjeföretag; restaurangbranschen; covid-19; strategi; kultur; management; entreprenöriella ekosystem; ersättningsplanering;

    Sammanfattning : Background: A crisis can be defined as a circumstance or event that threatens a company's performance and indicates the need to take action within the company to prevent potential losses. Companies and industries are affected by crises in different ways, and the nature of the crisis can also affect performance. LÄS MER

  4. 4. 24 luckor missnöje : En kvalitativ innehållsanalys av Caia cosmetics och BiancaIngrossos kriskommunikation under kritiken motjulkalendern

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Linn Ernholm; Emma Lindström; [2022]
    Nyckelord :Caia cosmetics; Bianca Ingrosso; kriskommunikation; krisstrategier; influencer;

    Sammanfattning : • Problemformulering och syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersökavarumärket Caia cosmetics kontra delägaren och influencern Bianca Ingrossos krishantering.Eftersom många förknippar varumärket Caia med Bianca Ingrosso så vill vi se hur både Caiaoch Bianca hanterar krisen och om de använder sig av samma strategiska kommunikativainsatser eller inte. LÄS MER

  5. 5. Att överleva skönhetskrisen : En komparativ fallstudie om Jaclyn Cosmetics och Caia Cosmetics kriser på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Linn Harrvik; Josefin Högström; [2022]
    Nyckelord :Sociala medier; Kriskommuniaktion; Influencer; Skönhetsbranschen; Kommunikationsstrategi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att analysera Caia Cosmetics och Jaclyn Cosmetics krishantering under deras respektive kriser med inriktning på hur dessa influencers personliga varumärke och deras företags varumärke relaterar till varandra och särskiljer sig i krissituationer. Materialet som analyserades var två texter per krissituation innefattande Instagram-inlägg, Instagram-händelser, ett uttalande i Aftonbladet samt två videos analyserades. LÄS MER