Sökning: "förskolechef förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 97 uppsatser innehållade orden förskolechef förskola.

  1. 16. Den oreflekterade rutinen - En studie om användandet av Instagram i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Bredhe; Anna Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Sociala medier; Kulturanalys; Rutin; Etik; Moral; Dokumentation; Sekretess;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie att undersöka användandet av Instagram i förskolan. Instagram i förskolan har blivit ett växande fenomen, vilket har bidragit till en nyfikenhet om en djupare reflektion kring användandet. LÄS MER

  2. 17. Smittspridning i förskolan : Hygienrutiner och mottagandet av sjuka barn samt pedagogers uppfattning av smittskyddsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Malin Persson; [2018]
    Nyckelord :Hygiene routines; Infectivity; Preeschool; Teachers; Förskola; Hygienrutiner; Pedagoger; Smittspridning;

    Sammanfattning : Infectious diseases among preeschool children are in 70–80% of the cases caused by virus. The most common illnesses the children suffer are otitis, respiratory tract infections (common colds) and gastroenteritis. LÄS MER

  3. 18. Den goda eller ojämlika introduktionen? : En studie om fyra förskolechefers syn på nyexaminerade förskollärares introduktionsperiod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emilia Johansson; Frida Larsson; [2018]
    Nyckelord :förskola; förskolechef; introduktionsperiod; kvalitet; nyanställd; nyexaminerad; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att synliggöra förskolechefers beskrivningar av nyexaminerade nyanställda förskollärares introduktionsperiod. Detta ville vi göra i relation till förskolans kvalitet som vi anser kan kopplas samman med introduktionsperioden som alla nyanställda förskollärare generellt har rätt till. LÄS MER

  4. 19. Starka system och bräckliga broar En studie om övergångar från och inom förskola och skola för barn och elever med en NPF-problematik utifrån ett systemteoretiskt- och specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonas Malmgren; Johanna Palmaeus; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Förskoleklass; NPF; Organsisation; Skola; Specialpedagogiska perspektiv; Systemteori; Övergångar; Överlämningar;

    Sammanfattning : AbstractProgram och kurs: Specialpedagogprogrammet/ Magisteruppsats 15hp Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Vt 2018 Handledare: Lisa Hellström Examinator: Magnus ErlandssonTitel/ Rapportnummer: Starka system och bräckliga broar - En studie om övergångar från och inom förskola och skola för barn och elever med en NPF-problematik utifrån ett systemteoretiskt- och specialpedagogiskt perspektiv.Nyckelord: förskola, förskoleklass, NPF, organisation, skola, specialpedagogiskt perspektiv, systemteori, övergångar, överlämningar. LÄS MER

  5. 20. Vi bor i Sverige och här talar vi svenska! : En kvalitativ studie kring flerspråkiga barns modersmålsundervisning i förskolans verksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Michelle Bergvall; Zainab Baalbaki; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; barn; förskola; arbetssätt; förskolechef; förskollärare; stöttning; modersmålsundervisning; interkulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare och förskolechefer möjliggör stöttning kring flerspråkiga barns modersmålsundervisning i förskolans verksamhet. Som metod användes kvalitativa intervjuer som utfördes med två förskollärare samt två förskolechefer på tre olika förskolor. LÄS MER