Sökning: "fasta kostnader för hotell"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden fasta kostnader för hotell.

  1. 1. Sälj det nu eller aldrig : En studie om hotellbranschens kraftiga priskurvor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Vanessa Polonis; Per Björklund; Nathalie Panek; [2017]
    Nyckelord :consumer value; consumer surplus; price management; price strategies; yield management; hotel industry; demand fluctuations; price fluctuations; supply; demand; price awareness; upplevt värde; konsumentöverskott; prissättning; prssättningsstrategier; yield management; hotellbranschen; fluktueringar i efterfrågan; fluktueringar i priset; utbud; efterfrågan; prismedvetenhet;

    Sammanfattning : The hotel industry is characterized by perishability, which means that its services cannot be stored and saved to a later sales opportunity. In that world, a room that is not booked is lost forever. LÄS MER

  2. 2. Intäktsdrivare inom hotellverksamhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elisabeth Konrad; Monika Szczesniak; [2010-02-19]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Besöksnäringen sammansätts av olika branscher så som hotell-, restaurant-, fritids-, kongress- samt transportbranschen. Den anses vara en av de största branscher i världen där 3 % av den globala arbetskraften är direkt anställd inom övernattningsverksamheten. LÄS MER

  3. 3. Ekonomistyrning med kundfokus

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Markus Jönsson; Helene Ericsson; [2007-02-06]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Hotellbranschen kännetecknas av en fokus mot intäktsmaximering då man oftast har stora fasta kostnader. Det är viktigt att generera höga intäkter men minst lika viktigt att titta på lönsamheten för olika gästsegment och relationen mellan de aktiviteter som utförs, det kundvärde som skapas och kundernas betalningsvillighet. LÄS MER

  4. 4. Revenue Management - om intäktsoptimering på Choice Hotels Scandinavia ASA

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Maria Fräs; Marie Granelli; [2005]
    Nyckelord :revenue management; intäktsoptimering; choice hotels; segmentering; prognos; Organizational science; Organisationsteori; Management of enterprises; Företagsledning; management; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Hotellbranschen kännetecknas av att vara kapitalintensiv med höga fasta och förhållandevis låga rörliga kostnader. Ett osålt hotellrum medför konsekvenser på resultatet eftersom de inte går att lagra till senare försäljning. LÄS MER