Sökning: "forskningsbaserade kunskaper"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden forskningsbaserade kunskaper.

  1. 1. Stöd i lärarhandledningar för lärarkunskapsutveckling om bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Ed; Angelika Pelise Demircan; [2024]
    Nyckelord :Designprinciper för lärarhandledningar inom matematik; MKT-ramverket; ämnesområdet bråk; lärarkunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utröna om och i så fall hur matematiklärarhandledningar ger lärare möjlighet att utveckla viktiga undervisningskunskaper för ämnesområdet bråk. Matematikundervisning bedrivs och planeras oftast med hjälp av läroböcker, som bland annat består av lärarhandledningar. LÄS MER

  2. 2. Implementering av aritmetik i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helen Lindgren; [2021-06-24]
    Nyckelord :förskola; aritmetik; didaktik; implementering; forskningsbaserade kunskaper; kompetensutveckling; aktionsforskning; översättningsteori;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens övergripande syfte är att studera hur forskningsbaserad kunskap i aritmetik omsätts i ett arbetslag i förskolan. Genom att använda översättningsteorin kan studien få en djupare förståelse för hur forskningsbaserad kunskap översätts i praktiken samt hur ideen från en som är bärare av aritmetiska kunskaper och färdigheter kan överf"oras och implementeras i en undervisningspraktik i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Jämställdhetsarbetet i förskolan : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Ljungberg; Emma Runemård; [2021]
    Nyckelord :Jämställdhet; Jämställdhetsarbete; Förhållningssätt; Förskola; Förskollärare;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie lyfter vad tidigare forskning säger kan främja förskolans systematiska jämställdhetsarbete. Syftet med studien är att skapa kunskap om vad som lämpar sig bäst för att främja förskolans systematiska jämställdhetsarbete. LÄS MER

  4. 4. Hur utvecklar man datalogiskt tänkande? : Villkor för en rolig och enkel introduktion till programmering (år 7-9)

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Erik Nelsson; [2021]
    Nyckelord :Datalogiskt tänkande; blockprogrammering; kognitiv belastningsteori;

    Sammanfattning : Datorer finns överallt i det e-postmoderna samhället och hur man kan förmå dessa tanklösa maskiner att göra som man vill är en tillämpad form av datalogiskt tänkande. Skolsystem världen över försöker få ungdomar att utveckla förmågor som att programmera och använda internet på ett säkert sätt, men det finns i dagsläget mer politisk vilja än vetenskapligt kunnande gällande hur detta bäst genomförs. LÄS MER

  5. 5. Lärares förhållningssätt gentemot styrdokument och vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet : En skildring av lärares tolkningar av läroplanen i anknytning till skrivundervisning i årskurserna 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Evelina Eriksson; Elin Ritzén; [2020]
    Nyckelord :Styrdokument; vetenskaplig grund; beprövad erfarenhet; läroplanen; berättande texter; skrivdiskurser; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Studien undersöker vilka undervisningsmetoder lärare i årskurserna 1–3 använder sig av för att stödja elevernas utveckling inom genren berättande texter. Studien undersöker även hur lärare utformar sin undervisning i relation till de styrdokument som undervisningen ska utgå från. LÄS MER