Sökning: "genus elever svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 132 uppsatser innehållade orden genus elever svenska.

  1. 1. "Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet" : Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christoffer Karlsson-Fridh; Nittmark Maria; [2024]
    Nyckelord :Autism; flickor; elever; skola; stöd;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Karlsson-Fridh, Christoffer och Nittmark, Maria (2024). Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet - Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Läsförståelse och dess påverkansfaktorer : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Bergstrand; Frida Struxsjö; [2024]
    Nyckelord :läsförståelse; svenska; faktorer;

    Sammanfattning : Läsförståelse är ett komplext begrepp som innefattar förmågan att läsa en text och samtidigt förstå den. Det är en central förmåga, både i skol- och undervisningssammanhang men också inom vardagliga och yrkesmässiga kontexter. LÄS MER

  3. 3. "Jag undervisar elever, inte pojkar och flickor" : En mixed method -studie om svenska lärares genusföreställningar

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Morlin Schubert; [2023]
    Nyckelord :didaktik; genus; kön; föreställningar; teacher beliefs; klassrum; klassrumsaktivitet;

    Sammanfattning : Uppsatsen beskriver en mixed method-undersökning om lärares genusföreställningar i relation till elever och olika klassrumsaktiviteter. Syftet var att besvara tre forskningsfrågor: 1) Vad förväntar sig lärare av elever av olika kön under olika aktiviteter i klassrummet? 2) Hur tror lärare att olika aktiviteter i klassrummet tas emot av elever av olika kön? 3) Hur resonerar lärare om vad som kan tänkas gynna eller missgynna elever av olika kön? För att besvara dessa genomfördes semistrukturerade intervjuer med sju lärare och transkriptionerna analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  4. 4. Äntligen en kvinnlig författare : En kritisk diskursanalys i två läroböckeri svenska för åk 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Gabriel Benjaminsson; [2023]
    Nyckelord :Kanon; postkolonialism; genus; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur två läroböcker i svenskämnet behandlar författare och verk ur ett kanonkritiskt samt genusperspektiv. Syftet med studien är att identifiera hur manliga, kvinnliga och vad jag har valt att kalla icke-västerländska författare presenteras i två läroböcker samt i vilket omfång dessa förekommer. LÄS MER

  5. 5. En oväntad vändning! : En kritisk diskursanalys av nutida populära barnlitterära verk ur ett kön- och genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Moa Askinger; Jenny Bergqvist; [2023]
    Nyckelord :Skönlitteratur; genus; kön; värdegrundsarbete; könsmaktsordning; Musse Helium.;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie med metodansatsen textanalys. Intentionen är att undersöka hur köns- och genusframställningar kommuniceras i nutida populära barnlitterära verk för yngre elever. LÄS MER