Sökning: "idrott och hälsa diskursanalys"
Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden idrott och hälsa diskursanalys.
1. Vad hände med hälsan? : En kvalitativ diskursanalys om gymnasielärares hälsoundervisning i Idrott och hälsa 1
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur lärare i Idrott och hälsa 1 talar om hälsa samt vilket utrymme hälsoundervisningen ges i gymnasieskolan. Tre frågeställningar har formulerats. 1. Vilka hälsodiskurser synliggörs i idrott och hälsa? 2. LÄS MER
2. Konsekvenserna i praktiken av Idrott och hälsas (alltför?) diffusa läroplan : En diskursanalys av kunskapsämnet Idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : The aim of the essay was to investigate the discourses on Physical Education and Health as a subject of knowledge. This would be investigated to partly identify which repertoires the actors (the interviewed teachers) reproduced, partly to see what the discourses about Physical Education and Health as a subject of knowledge looked like. LÄS MER
3. Hälsa enligt ChattGPT, en ny hälsodiskurs
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vad det textgenererande AI-verktyget ChattGPT konstruerar för hälsosyn till lärare som använder det för lektionsplanering. Studiens frågeställning är Vilken hälsodiskurs framträder i ChattGPT:s lektionsplaneringar om hälsa i ämnet idrott och hälsa? Tio genererade lektionsplaneringar skapades utifrån instruktionen: Planera en lektion i hälsa i ämnet idrott och hälsa för årskurs 9? Lektionsplaneringarna analyserades genom en tematisk analys. LÄS MER
4. Utbilda trädkramare, bergsbestigare eller tävlingsorienterare? : En intervjustudie om idrottslärares sätt att tala om friluftsliv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte Syftet med undersökningen är att skapa kunskap om hur idrottslärare på gymnasienivå talar om sitt arbete med friluftsliv. Analysen genomfördes med hjälp av en Foucault-inspirerad diskursanalys för att redovisa hur lärare talar om friluftsliv, naturen och ämnesplanen i förhållande till sin undervisning. LÄS MER
5. Den funktionella samhällsmedborgaren : en diskursanalys av läroplanernas syn på fostran inom Idrott och hälsa från 1962–2022
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Denna studies syfte var att analysera den svenska skolans läroplaner under perioden 1962–2022, där vi mer specifikt avsåg att analysera vad som uttrycks om eleven som en funktionell samhällsmedborgare inom ämnet idrott och hälsa: Vilka centrala begrepp och värdeord används i läroplanerna över tid? Vilka egenskaper, utöver fysiska förmågor, lyfts fram i kursplanen ämnet idrott och hälsa? Utmärks utformningen av kursplanen i idrott och hälsa av kontinuitet eller förändring över tid? Teori och metod Användandet av en diskursanalys ser vi både som teori och metod för vår studie. Då det finns en mängd olika diskurser har vi valt att använda oss av kritisk diskursanalys kopplat till Faircloughs analysmodells tre olika nivåer. LÄS MER