Sökning: "instrument förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade orden instrument förskola.

  1. 21. Sång och musik i förskolan : Att förstå musikens betydelse

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lena Johansson; [2015]
    Nyckelord :musik; förskola; instrument; sång; musicerande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att skapa kunskap om hur och när förskollärarna använder musik i förskolan. Frågeställningarna är: Hur används sång och musik i förskolan? När används sång och musik i förskolan? I denna studie har jag valt att utgå från Lev S. LÄS MER

  2. 22. Fysisk aktivitet, ett verktyg inom specialpedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Martina Törn; [2015]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Inlärning; Specialpedagog; Learning by Doing; Sociokulturell teori; KASAM;

    Sammanfattning : Martina Törn (2015) Fysisk aktivitet, ett verktyg inom specialpedagogik. (Physical Activities, an Instrument within Special Needs Education.) Malmö Högskola. Lärande och samhälle. LÄS MER

  3. 23. Musikens möjligheter och möjligheter till musik : En studie av musikverksamheten i de kommunala förskolorna i Varberg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Magnus Beischer; [2015]
    Nyckelord :musik; förskola; pedagoger; kompetens; enkät; systemteori;

    Sammanfattning : Bakgrund I förskolans läroplan framgår det att musik skall utgöra både innehåll och metod i förskolans verksamhet. Vinningarna med musik kan vara flera. LÄS MER

  4. 24. Yoga i skolan : -verktyg för välmående eller instrument för styring?En studie om användandet av yoga i skolverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Hall; Karin Rydström; [2014]
    Nyckelord :Pedagogik; förskola och grundskola; intervju; yoga i skolan;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om yoga i skolan. Studien syftar till att undersöka pedagogers och barns upplevelser och uppfattningar om användandet av yoga, och genom detta tillföra kunskap om användandet av yoga i skola och förskola. Studien har fokuserat på förklaringar till varför man väljer att använda yoga i skolan. LÄS MER

  5. 25. ”Hur ska jag använda mig som instrument för att nå fram till dig” : En kvalitativ studie om musiken och pedagogens betydelse som ett pedagogiskt redskap i specialförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Eva Gustafsson; [2014]
    Nyckelord :musik; flerfunktionsnedsättning; specialpedagogik; förskola; FMT; musikpedagogik; musikterapi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en förståelse för hur musik kan användas i specialförskolans arbete med barn som har flerfunktionsnedsättningar samt vilket betydelse detta har för barnens utveckling och lärande. Studien utgår från frågeställningarna: Hur används musiken i specialförskolans pedagogiska miljöer? Vilka metoder används för att gynna lärandet genom musik i specialförskolan? Hur ser pedagogerna på betydelsen av den pedagogiska miljön, pedagogerna samt metoderna för barnens lärande genom musik?Denna kvalitativa studie har utförts på två olika specialförskolor i skilda delar av landet där sex observationer samt sex intervjuer med pedagoger har gjorts. LÄS MER