Sökning: "instrument förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 35 uppsatser innehållade orden instrument förskola.

  1. 11. Musikens möjligheter och begränsningar : En kvalitativ studie om musikens roll i förskolan ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Sofie Åström; [2018]
    Nyckelord :Musik; musikaktiviteter; musikdidaktik; förskollärare; förhållningssätt; faktorer;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kvalitativ studie vars syfte är att beskriva och förstå musikens roll i förskolan utifrån fyra förskollärares perspektiv. Studien eftersöker hur musik används samt vilka möjligheter och begränsningar det finns för förskollärare att arbeta med musik. LÄS MER

  2. 12. Demokrati i förskolan : Förskollärares syn på demokratiuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :My Larsson; [2018]
    Nyckelord :preschool teachers; preschool; democracy; democracy commitment; socio-cultural theory; förskollärare; förskola; demokrati; demokratiuppdraget; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute knowledge of preschool teachers’ views on democracy and how the mission is expressed in preschool activities. The democracy commitment is seen as a difficult and complex assignment in relation to the work with children in preschool. LÄS MER

  3. 13. Kunskap om barns orala hälsa hos förskollärarstudenter

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Selvinaze Murati; Karolina Elias; [2018]
    Nyckelord :Diet; knowledge; oral health; preschool children; preschool teacher.; Förskolebarn; förskollärare; kost; kunskap; oral hälsa.;

    Sammanfattning : Bakgrund: År 2016 var det över en halv miljon barn inskrivna på förskola i Sverige. Barnen har bl.a. förskolepersonal som förebilder vad gäller kost och attityder kring munhygienen. LÄS MER

  4. 14. Hallå, varför säger ni inget? - Yngre barns aktörskap under musikaktiviteter i relation till semiotiska resurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Birath; Unni Ådin; [2017]
    Nyckelord :aktörskap; kommunikation; multimodalitet; musikdidaktik; musik i förskola; semiotiska resurser; shadowing;

    Sammanfattning : This qualitative study is based on a complex of problems relating to children's different preconditions to apprehend verbal communication, in combination with the fact that musical activities to a great part is communicated through verbal semiotic resources. The intention of the study is to draw attention to children's altered actorship in relation to three different semiotic resources and to discuss how we can create musical activities that allows every child to approach it with a varied form of actorship. LÄS MER

  5. 15. Kom och spela med mig : Musikaktiviteter med de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Hanna Eriksson; Anna Engström; [2017]
    Nyckelord :Instrumentalspel; förskola; socialt samspel; musik; barns lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur musik används med och av de yngsta barnen i en förskola samt att undersöka hur pedagogerna gynnar barnens intresse för musik och instrumentalspel. Med hjälp av två av de tre frågeställningarna fokuserade studien på om det blev någon skillnad på barnens musiska intresse och lärande i aktiviteter med instrument i relation till att endast ge fri tillgång till instrument. LÄS MER