Sökning: "könsdiskriminering"

Visar resultat 11 - 15 av 91 uppsatser innehållade ordet könsdiskriminering.

  1. 11. Skyddas alla kvinnor från diskriminering i arbetslivet? En arbetsrättslig studie om multipel diskriminering ur ett intersektionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Alva Kärrman; Claudia Omar; [2023]
    Nyckelord :arbetsrätt; intersektionalitet; intersektionell diskriminering; multipel diskriminering; könsdiskriminering; etnisk diskriminering; religionsbaserad diskriminering; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Att skyddas från diskriminering är en mänsklig rättighet. Det gäller såväl i arbetslivet som i andra samhällsområden. Diskriminering kan ske på olika sätt, hänfört till olika diskrimineringsgrunder. Diskriminering som sker på grund av flera grunder kallas för multipel diskriminering. LÄS MER

  2. 12. "Fake it till you make it" : En kvalitativ studie om unga mäns hantering av motgångar gällande känslohantering, jämställdhet och traditionella mansnormer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Christian Bjärgö; Julia Hedström; [2023]
    Nyckelord :maskulinitet; unga män; jämställdhet; psykiatri; hegemonisk maskulinitet; hotteori;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes unga mäns möjligheter och begränsningar att samtala med varandra om teman som partnerrelationer, känslor och jämställdhet och hur deras samtal med andra unga män kan bidra till att underlätta eller försvåra hanterandet av motgångar och utmaningar. Forskning visar att unga mäns positioner i samhället hotas av kvinnors ökade möjligheter vilket leder till motstånd som könsdiskriminering och förstärkning av traditionella mansroller. LÄS MER

  3. 13. Lönetransparensdirektivet - att hjälpa eller stjälpa svenskt jämställdhetsarbete? En rättsvetenskaplig undersökning av de rättsliga utmaningar i fråga om aktiva åtgärder, insyn och lönekartläggning som följer vid en implementering av direktivförslaget om lönetransparens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Elsa Axelsson; [2023]
    Nyckelord :EU-rätt; EU law; arbetsrätt; labour law; jämställdhetsrätt; gender equality law; lönetransparensdirektiv; pay transparency directive; rättsvetenskap; law; löneskillnader; gender pay gap; könsdiskriminering; sex discrimination; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Principen om lika lön för lika arbete för kvinnor och män har varit en del av EU-rätten sedan Romfördraget från 1975. Numera återfinns principen och förbudet mot diskriminering på grund av kön i såväl primär- som sekundärrätt. LÄS MER

  4. 14. Diskriminering vid rekrytering : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ester Cakar; [2023]
    Nyckelord :Arbets- och Organisationspsykologi; Rekryteringsprocessen; Rekrytering; Diskriminering; Könsdiskriminering; Etnisk Diskriminering; Åldersdiskriminering; Bias;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka uppfattningar om diskriminering i rekryteringsprocessen med utgångspunkt från 13 deltagare som på olika sätt arbetar med urval och anställning på sina arbetsplatser. Studien genomfördes med kvalitativ metod och materialet samlades in med hjälp av semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 15. Evaluating Brand Perception Regarding Sustainability through Digital Marketing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Amber Javed; [2022]
    Nyckelord :digital marketing; social media; sustainability; climate change; online media; marketing campaign; fashion brands; brand management; consumer behaviour; brand loyalty; brand image; carbon footprints;

    Sammanfattning : This study evaluates the effect of sustainable business practices on brand perception. Digital marketing is a vital tool for any business, and sustainability is a significant element in brand management and marketing. LÄS MER