Sökning: "karlstads universitet utomhuspedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 28 uppsatser innehållade orden karlstads universitet utomhuspedagogik.

  1. 6. ”Utomhus kan du variera det där faktabankandet med sinnliga och emotionella upplevelser på ett helt annat sätt” : En kvalitativ studie där lärare i geografi berättar om sina tankar och upplevelser kring geografiundervisning i utemiljö

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Marie Hedell; [2021]
    Nyckelord :undervisning; utemiljö; utomhuspedagogik; geografi; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att ge röst för hur lärare i geografi som implementerar utemiljön i sin undervisning använder den, samt fånga deras tankar och upplevelser kring undervisning i utemiljö. Studien utgår från en relativt stor mängd litteratur och artiklar av ett antal författare inom det valda ämnesområdet. LÄS MER

  2. 7. Kan närmiljö bli lärmiljö? : En studie om hur skolans närmiljö nyttjas i SO-undervisningen i årskurs 1–3 samt om skolans geografiska plats har någon betydelse för utomhusundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lina Rööhs; [2021]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; närmiljö; plats; innehåll; arbetssätt; syfte.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka och jämföra hur lågstadielärare använder skolors närmiljö i undervisningen, med fokus på utomhusmiljöer. Intresset låg även i att se om skolans placering spelade någon roll för hur mycket närmiljön användes i undervisningen och då framför allt i de samhällsorienterade ämnena. LÄS MER

  3. 8. Undervisning ur ett utomhuspedagogiskt perspektiv i förskoleverksamheten : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om utomhuspedagogik med utgångspunkt i Lpfö 18

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Adrienn Végh; [2020]
    Nyckelord :curriculum; outdoor-education; pre-school; teaching; teaching strategies; förskola; Lpfö18; undervisningsstrategier; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to find out pre-school teachers´ perceptions on outdoor education based on the new curriculum, ”Lpfö18” which clarifies pre-school teachers´ responsibilities for the education. Furthermore I wanted to find out about pre-school teachers´ educational strategies in the outdoor environment. LÄS MER

  4. 9. Är engelska utomhus inne? : En studie om hur lärare arbetar med engelska i en utomhuskontext i åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Lisa Hermansson Bryntesson; [2020]
    Nyckelord :Outdoor education; outdoor learning; motivation theories; utomhusundervisning; utomhuspedagogik; motivation; utmanande undervisning;

    Sammanfattning : The following study describes teachers' perceptions of outdoor teaching in English in grades 4– 6. Outdoor teaching involves moving parts of regular teaching to an outdoor learning environment. LÄS MER

  5. 10. Att organisera för pojkars lärande : En studie av pojkars syn på framgångsfaktorer för lärande

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Marie Pilfalk; [2019]
    Nyckelord :Boys learning; Success factors; School culture; Relationship; Outdoor education; Pojkars lärande; skolkultur; framgångsfaktorer; utomhuspedagogik; relationer;

    Sammanfattning : This Master essay has examined boys´own view of success factors for learning. The attended school is organized with pupils from 6-16 years old. It is a school in West Sweden, which has good results among boys leaving school, the difference from the country´s results are significant. LÄS MER