Sökning: "konkurrensförutsättningar"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet konkurrensförutsättningar.

  1. 1. Robotprocessautomatisering i offentlig verksamhet : betydande faktorer vid beslut

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Bossy Trimark; Henrik Lindvall; [2018]
    Nyckelord :Robotprocessautomatisering; offentlig sektor; RPA; TOE; processautomatisering; technology-organization-environment; beslutsfaktorer; teknikimplementering;

    Sammanfattning : Automatisering med robotar blir mer relevant och förväntas öka framgent. Befintlig forskning på området fokuserar på privata organisationer och effekten av automatiseringen. LÄS MER

  2. 2. Solvens II, en lag att tämja dem–En transaktionskostnadsanalys av effekten på konkurrensförutsättningarna på Sveriges försäkringsmarknad

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi

    Författare :Martine Barikore; Olof Svensson; [2016]
    Nyckelord :Transaction cost economics; Solvency II-directive; Comparative institutional analysis; the Swedish insurance market; Transaktionskostnadsteori; Solvens II-direktivet; Komparativ institutionellanalys; Sveriges försäkringsmarknad;

    Sammanfattning : Bakgrund: När Solvens II-direktivet infördes den 1 januari 2016 förändrades deinstitutionella förutsättningarna för att bedriva försäkringsverksamhet på Sverigesförsäkringsmarknad. Solvens II-direktivet leder till nya kapitalkrav, tydligare krav påriskhantering, utförligare tillsynsprocesser samt nya krav på hur försäkringsbolag rapporteraroch offentliggör information. LÄS MER

  3. 3. Spelets regler : Nya förutsättningar på spelmarknaden sätter svenska systemet på prov

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Liv Lindgren; Karin Åsling; [2014]
    Nyckelord :Gambling; Legislation; Competition; Marketing; Technology; Politics; Spel; spellagstiftning; konkurrens; marknadsföring; teknologi; politik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka spelaktörers konkurrensförutsättningar över Internet på den svenska spelmarknaden. Den teknologiska utvecklingen har bidragit till ökad tillgänglighet vilket lett till att spelande över Internet vuxit sig starkt. LÄS MER

  4. 4. Förutsättningar för intern marknadsföring inom grundskolan 2010 : 1 + 1 = 3 Nya insikter om förhållandet mellan tal, lärare och ledning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Caroline Hultman; Maria Abrahamsen; [2010]
    Nyckelord :marketing; relations; communication; relationship marketing; networking; school; principal; teacher; gronroos; internal communications; communications; business communications; competition; swedish schoolsystem; loyal customers; reputation; win-win situation; relationsmarknadsföring; kommunikation; grundskolan; dialog; grönroos; intern marknadsföring; marknadsföring; marknadsförare på deltid; rektor; ledning; medbestämmande; insyn; demokrati; möte; dagordning; barn; elever; klasslärare; lärare; ämneslärare; nationella prov; kvalitetsredovisning; återkoppling; skola; friskola; fristående skola; friskolereform; kommunalisering; medbestämmande; nätverk; samarbete; kundfokus; grounded theory; konkurrens; skolbranschen; konkurrensförutsättningar; intern kommunikation; konkurrensfaktorer; anseende; rykte; word of mouth; vinna-vinna situation;

    Sammanfattning : I och med friskolereformen i början på 1990-talet har förutsättningarna för skolor förändrats och konkurrensen hårdnat. Marknadsföring av skolor har blivit allt vanligare och vilket anseende skolan har är avgörande. LÄS MER

  5. 5. Offentlighet och sekretess i offentlig upphandling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Magdalena Mikic; [2005]
    Nyckelord :Förvaltningsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den offentliga upphandlingen utgör en stor marknad i de flesta länder i fråga om varor, entreprenader och tjänster. Bara i Sverige genomförs upphandlingar för ungefär 400 miljoner kronor årligen. Den offentliga upphandlingen regleras genom lagen (1992:1528) om offentlig upphandling, LOU. LOU bygger i sin tur huvudsakligen på EG-direktiv. LÄS MER