Sökning: "konstnärliga frågeställningar"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden konstnärliga frågeställningar.

  1. 1. En rad kom till mig. Om psalmers skapelseprocess

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Ingrid Trulsson; [2023-05-29]
    Nyckelord :psalm; psalmskapande; hymnologi; Anders Frostenson;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka min process med att skapa psalmer. Psalm är en sång som är ämnad att sjungas av en församling; exempelvis i lovsång, i tillbedjan, eller i undervisande syfte. LÄS MER

  2. 2. ”Det som har skett kan jag inte glömma” – Arpilleras i exil av Cecilia Valdés och Salvador Allende-kommitténs ateljé

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Anais Constantino Figueroa; [2023]
    Nyckelord :Arpilleras; exil; Edward W. Said; textilhantverk; Sara Ahmed; Wendy Brown; semiotik; diaspora; Chile; Cecilia Valdés.;

    Sammanfattning : Studien undersöker relationen mellan skapandet av arpilleras och erfarenheten av exil utifrån konstnären Cecilia Valdés och den politiska och konstnärliga organisationen Salvador Allende-kommitténs ateljé. I relation till exil behandlar frågeställningarna följande ämnen: motivval, skapandets syfte för individen i exil och exilens påverkan på den skapande erfarenheten. LÄS MER

  3. 3. Kollektiv komposition i musikpedagogik och handling: Metoder, möten och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannes Wikström; [2023]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; musikpedagogik; demokratiskt lärande; grupprocesser; kompositionspedagogik; kreativitet musikalisk diversitet; Educational Science; Music Education; peer learning; music pedagogy; composition pedagogy; creativity; democratic learning; group processes; musical diversity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete i musikpedagogik undersöker elevers kollektiva kompositionsprocesser inom ramen för skolans musikundervisning. Undersökningen har skett med utgångspunkt i ett genomfört kompositionsprojekt med grupper av gymnasieelever vid ett musikestetiskt program i Sverige, vilket ägde rum i samband med den verksamhetsförlagda delen av 2022 års höst-termin vid Musikhögskolan i Malmö. LÄS MER

  4. 4. Sångtext, något att lägga på minnet? : En självstudie på utförande av minnestekniker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Jonathan Höglund; [2023]
    Nyckelord :Memorization; song lyrics; sociocultural perspective; video observation; log record; memorering; sångtexter; sociokulturellt perspektiv; videodokumentation; loggbok;

    Sammanfattning : Detta är ett självständigt arbete som handlar om hur jag utforskar min egen övning där jag memorerar texter ur två olika sånger under två separata veckor. Arbetet genomförs ur ett sociokulturellt perspektiv och grundar sig i tidigare forskning och självständiga arbeten om minne och musicerande utantill. LÄS MER

  5. 5. ”Fånga känslor” : En studie med utgångspunkt i förskolebarns uttryck för och samtal om en föreställning med musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Matilda Jerkvall; [2023]
    Nyckelord :barns perspektiv; drama; förskola; konst; musikdidaktik; utbildningsfilosofi;

    Sammanfattning : Konst som undervisningsform i förskolan ur barns perspektiv är idag ett begränsat forskningsområde. Därför är syftet med studien att undersöka och analysera förskolebarns uttryck för och samtal om en föreställning med musik. LÄS MER