Sökning: "konsumenters uppfattningar"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden konsumenters uppfattningar.

  1. 1. Kul men ful : En jämförelse mellan humoristiska och traditionella vinetiketter och dess påverkan på köpintention och upplevda värde

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Clara Malm; Emma Mackenhauer Olsen; [2023]
    Nyckelord :wine labels; packing design; humor psychology; humor in advertising; color psychology;

    Sammanfattning : Bakgrund: På senare tid har vissa dryckesföretag börjat frångå det som kallas traditionell design av vinetikett. De har istället börjat anamma en mer modern design med humoristiska och utstickande element på vinetiketterna. Men det finns delade meningar om hur konsumenter reagerar, värderar och påverkas av humoristiska vinetiketter. LÄS MER

  2. 2. Konsumenters uppfattningar av företags hållbarhetsåtgärder : En kvalitativ studie om konsumenters köpbeteende i förhållande till företags produktförändringar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Max Stenmark; Emma Drugge; Daniel Holmqvist; [2023]
    Nyckelord :Greenwashing; Consumer trust; Green Consumer Behavior; Ethical Consumer Behavior; Consumer Perception Theory; Nudging; Signaling Theory; Green Consumtion Values; Theory of Planned Behavior; Hållbart köpbeteende; Ekologisk Medvetenhet; Normer och Attityder; Konsumentförtroende; Produktinnehållsminskning; Konsumentuppfattning; Ekologisk medvetenhet; Miljöengagemang;

    Sammanfattning : This thesis explores consumer perceptions of corporate sustainability, particularly how the removal of product accessories for environmental reasons is perceived. It highlights the importance of concrete evidence like eco-labeling to support sustainability claims. LÄS MER

  3. 3. Självbetjäningsteknologier och service

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Hanna Johansson; Lone Carlson; [2023]
    Nyckelord :självbetjäningsteknologier; värdesamskapande; värdesamförstörande; servicelogik; värdeprocessen; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa förståelsen av konsumenters uppfattningar av värde i servicemöten som inkluderar självbetjäningsteknologier i jämförelse med personlig service. Genom att tillämpa kvalitativa forskningsmetoder utforskar studien hur konsumenter bedömer och beskriver olika aspekter av dessa servicemöten samt deras påverkan på individen. LÄS MER

  4. 4. Budgetprodukter är inte alltid så enkelt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Fanny Holgersson; Isak Hellemarck; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföring; Budget; Budgetprodukter; Köpvilja; Förpackningsdesign; Designattribut; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur konsumenter identifierar budgetprodukter och hur detta uttrycks genom förpackningens design. Genom att studera vilka attribut som påverkar konsumentens uppfattning och inställning till budgetprodukter kan vi få en större förståelse för hur en förpackningsdesign kan ge ökad konkurrenskraft. LÄS MER

  5. 5. Konsumenters uppfattningar som påverkar köpbeslut av lokalproducerad mat : En kvantitativ studie om konsumentuppfattningar kring skepticism, kvalitet, välbefinnande och betalningsvilja i Sverige och Kroatien

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Kim Andersson; Klara Dandic; [2023]
    Nyckelord :Local food; Scepticism; Quality; Well-being; Willingness to pay; Lokalproducerad mat; Skepticism; Kvalitet; Välmående; Betalningsvilja;

    Sammanfattning : Titel: Konsumenters uppfattningar som påverkar köpbeslut av lokalproducerad mat Författare: Kim Andersson och Klara Dandic Handledare: Jasenko Flodin Arsenovic Syfte: Syftet med denna undersökning är att analysera de faktorer som styr konsumenternas beslut vid köp av lokalt producerade livsmedel genom att analysera förhållandet mellan konsumenternas uppfattningar om skepticism, kvalitet, välbefinnande i förhållande till betalningsvilja. Metod: Denna studie har en kvantitativ forskningsstrategi tillsammans med en deduktiv ansats. LÄS MER