Sökning: "kvalitativ artikel om barn"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden kvalitativ artikel om barn.

  1. 1. Barnkonventionens innebörd i förskolan : En kvalitativ studie om verksamma förskollärares perspektiv efter barnkonventionens inkorporering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Dinah Tumwebaze; [2023]
    Nyckelord :Barnkonventionen;

    Sammanfattning : Den 1 januari 2020 inkorporerades FN:s konventionen om barnets rättigheter till svensk lag. Det har gått tre år men fortfarande finns det inte mycket forskning kring dess betydelse i förskolans verksamhet vilket fångade mitt intresse. LÄS MER

  2. 2. Barns inflytande i en vuxenstyrd utbildning : Förskollärares resonemang om sitt tolkningsföreträde i relation till Barnkonventionen artikel 12

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Helena Nortjé; Ida Sivertsson; [2022]
    Nyckelord :förskola; barnkonventionen; barns inflytande; demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utveckla kunskap om förskollärares uppfattningar om hur barn bör ha inflytande i en utbildning som planeras och styrs av vuxna. Våra frågeställningar utgår från att vuxna alltid har tolkningsföreträde gentemot barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Delaktighet i förskolan : Förskollärares beskrivningar av delaktighet utifrån alla barns olika förutsättningar och behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Matilda Enberg; Anton Aspviken Glans; [2022]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; delaktighet; delaktighetsmodellen; Shiers femstegsmodell; tydliggörande pedagogik; pedagogiska hjälpmedel;

    Sammanfattning : Delaktighet är ett frekvent begrepp i dagens förskoleverksamhet och barns rätt till delaktighet finns tydligt beskrivet i de styrdokument (SFS 2010:800, kap 1 § 8.; Skolverket, 2018) som förskolans verksamhet vilar på och enligt artikel 12 i Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) har barn rätt att göra sin röst hörd. LÄS MER

  4. 4. Spänningen mellan barns rättigheter : En kritisk undersökning av förarbetena till lagen om barnfridsbrott

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linn Wideskott; Tilda Nuija Sehlberg; [2022]
    Nyckelord :Child peace crime; children s right to protection; children s participation; citizenship; the convention on the Rights of the Child; social work; UN convention on the rights of the child; Barnfridsbrott; 4 kap 3§ Brottsbalken; barns rätt till skydd; barns aktörskap; medborgarskap; barnkonventionen; socialt arbete.;

    Sammanfattning : Den här dokumentstudien har en kvalitativ ansats och ämnar analysera förarbeten till lagen om barnfridsbrott. Syftet med studien är att undersöka hur barns rätt till skydd samt barns aktörskap, i relation till barnkonventionens artikel 19 och 12, hanteras i förarbetena. LÄS MER

  5. 5. [..] ”Nej, jag bestämmer nu, lyssna på mig nu!” [..] : En kvalitativ studie om barns olika positioner och hur de konstituerar makt och motstånd samt hur det i sin tur möjliggör för inflytande i rollek utifrån Klara Dolks tolkning av Michel Foucaults teori.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tuva-Lisa Olsson; Lova Hammarling; [2022]
    Nyckelord :Role play; Foucault s theory; Power structures; Resistance; Norms; Free play; Influence; Position; Preschool; Rollek; Foucaults teori; Maktstrukturer; Motstånd; Normer; Fri lek; Inflytande; Position; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur barn positionerar varandra irollek och hur det skapar makt och motstånd. Syftet är även att bidra med kunskapom hur barns positioner skapar möjligheter och begränsningar i rollek. LÄS MER