Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”NU HAR VI BILD PÅ RIKTIGT!” : Om skillnader i bildundervisningen på mellanstadiet och högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Fredrik Toreblad; [2024]
    Nyckelord :övergångar; bilddidaktik; grundskolan;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie om hur bildämnet förändras i övergången mellan årskurs 6 och 7 i grundskolan. Genom semistrukturerade intervjuer med bildlärare som undervisar elever i årskurs 6 och 7 har jag samlat in data för att öka kunskapen kring hur bildämnet förändras, hur relationen till eleverna förändras samt hur läraren ska bemöta motstånd mot undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Lärare-elev-relationen och dess påverkan på elevernas motivation i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Mehrnaz Rostampour; [2023]
    Nyckelord :Effective teaching; lärare-elev-relation; motivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka vikten av goda relationer mellan lärare och elever i matematikundervisning. I studien undersöker jag också lärarens profession utifrån begreppet”effective teaching” för att se hur den goda lärare-elev-relationen kan påverka elevens matematikinlärning. LÄS MER

  3. 3. Konsten att bygga goda lärare-elev-relationer : Lärares berättelser om relationsbyggandet med elever och hur lärarutbildningen har förberett dem inför detta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Basma Hamadi; Hind Mejdi; [2022]
    Nyckelord :relationskompetens; lärare-elev-relationer; lärarutbildningen; berättelseanalys; lärares upplevelser;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare arbetar för att bygga goda lärare-elev-relationer, samt till vilken grad de upplever att lärarutbildningen har förberett dem för denna del av yrket. Mer specifikt undersöks hur lärare arbetar för att uppnå ömsesidig respekt och förståelse, reglera graden av närhet respektive distans såväl som att uppfatta och handskas med känslomässiga signaler i relationer till elever, samt till vilken grad lärarutbildningen har utvecklat deras relationskompetens i dessa avseenden. LÄS MER

  4. 4. "Finns ingen glädje som man får när man är på plats." En kvalitativ studie av gymnasielärares erfarenheter av distansundervisning under Corona pandemin!

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Alma Kahriman; [2021]
    Nyckelord :Nyckelord: Covid19; lärarroll; lärarelev relation; distansundervisning.; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats har syftet varit att undersöka gymnasielärares erfarenhet av övergången till distansundervisning under Corona pandemin samt vilka konsekvenser den har på lärare-elev relationen och lärarrollen. För att nå förståelse om hur interaktionen med elever har påverkats har jag valt att använda mig av symbolisk interaktionism samt Goffmans dramatugiska perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Relationellt arbete lärare-elev : En systematisk litteraturstudie om betydelsen av en god lärare-elev relation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Axel Hederstedt; [2016]
    Nyckelord :Teacher Influence; Teacher Student Relationship; Praise; Self-Concept; Self Esteem; motivation; Student Attitudes; the social classroom; sociocultural perspective; relational creating of meaning; lärare-elev-relationer; relationsfrämjande arbete; lärande; motivation; prestation; självkänsla; självbild; beröm; attityd; det sociala klassrummet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Vad gör att vissa lärare lyckas bättre än andra? Lärare ser ofta skiljt på rollen de innefattar och ansvaret de har. Syftet med denna studie är att visa på modern forskning inom hur en lärare-elev relation inom skolan för vuxna och gymnasieelever påverkar och förändrar lärande och lärmiljön. LÄS MER