Sökning: "lpfö reviderad"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden lpfö reviderad.

  1. 1. Vad innebär adekvat digital kompetens : för förskollärare?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Gunilla Olsson; Sofia Olsson; [2020]
    Nyckelord :digitalisering; adekvat; adekvat digital kompetens; digital kompetens digitala verktyg; förskola; förskollärare; lärplattor; undervisning;

    Sammanfattning : Adekvat digital kompetens är något förskollärare som undervisar barn behöver ha kunskap om, men också besitta själva. I och med att Läroplanen för förskolan har blivit reviderad och förnyad till Lpfö 18, finns det ett ökat krav på förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Han, hon eller hen? : En kvalitativ studie av förskolelärares upplevelser och förståelser aav förskolans jämställdhetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emilia Kjellman; [2017]
    Nyckelord :förskola; genus; jämställdhet;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan Lpfö 98 (reviderad 2010) redogör för att ansvaret för att motverka könsmönster och traditionella könsroller inom förskolans verksamhet ligger hos förskoleläraren. Det ligger således i förskolans uppdrag att implementera arbetssätt som främjar detta uppdrag i den pedagogiska verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Leka med läroplanen : En jämförande studie över lekens betydelse i Läroplanen för förskolan Lpfö 98 reviderad 2016 och den norska Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Mathilda Shah; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of my degree project is to generate knowledge about the importance of the play in preschool curriculum. In order to highlight this, I have chosen to study the difference in how the play is described and referred to in the pre-school curriculum and then compare it with the Norwegian curriculum plan and study what distinguishes them from. LÄS MER

  4. 4. "Barn lär sig så mycket för dem är som små svampar" : Förskollärares uppfattningar om matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna-Carin Södergren; [2015]
    Nyckelord :Förskola; matematik; läroplan; förskollärare; pedagoger; barn; fenomenografi; uppfattningar;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att undersöka vika uppfattningar förskollärare har om barns möte med matematik i förskolan och hur det kommer till utryck i deras arbete samt undersöka hur förskolans läroplan Lpfö 98 reviderad 2010 finns med i deras arbete. Studien är gjord med utgångspunkt ur ett fenomenografiskt perspektiv och studien bygger på kvalitativa intervjuer från fem förskollärare från fem olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Bygg och konstruktion som inspirationskälla för barns kreativitet, lek och lärande

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elvira Cibo; [2015]
    Nyckelord :bygg; förskola; konstruktion; kreativitet; lek och lärande;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskola Lpfö 98 (reviderad 2010) ställer krav på förskolan att den ska sträva efter att varje barn ska utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. Studiens syfte är att bidra med kunskap om bygg- och konstruktions innebörd för barns kreativitet, lek och lärande genom att beskriva och analysera pedagogernas uppfattningar. LÄS MER