Sökning: "metacognitive process"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden metacognitive process.
1. Har du gjort gehörsläxan? En kvalitativ studie om övningsmetodik kopplat till ämnet gehör
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : ‘Have you completed the ear training homework?’ is a qualitative interview study on teachers’ and students’ thoughts about ear training. In the study, 7 students and 6 teachers from different forms and levels of education were interviewed. LÄS MER
2. Hur påverkar metakognition elevers förmåga att lösa problem?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Problemlösning är ett centralt moment i matematikundervisningen. Problemlösningsförmågan är således en av de viktigaste förmågorna att utveckla. Förmågan är inte endast användbar inommatematikämnet utan också i elevens framtid. LÄS MER
3. Manifesting Pedagogical Values in Contemporary Education : Transforming Abstract Concepts into Foundational Strategies Through an Iterative Design Process
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : The contradictory setting between the principles and practice in the contemporary school system affects everyday classrooms by compromising the learning environment based on core educational values. The challenges arising from the contradictions are also reflected in the digitalization of education. LÄS MER
4. The Complexity of a Dual Mission - A Qualitative Study of How Social Entrepreneurs in Swedish Social Enterprises Metacognitively Manage the Social and Economic Objectives in Their Decision-Making
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledningSammanfattning : Social enterprises are ventures created by social entrepreneurs and play a central role in sustainable development. They are defined by their dual mission of making a social impact and being financially sustainable. LÄS MER
5. En studie i elevmotivation genom självreglerande lärande som metod för inlärning i moderna språk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Onödiga språkvalsbyten i moderna språk kan anses vara resultat av motivationsbrist kopplat till intrycket att glädje i språkvalsstudier inte leder till gymnasiebehörighet. Denna studie ämnar undersöka och fördjupa kunskap om a) samband mellan självreglering och elevmotivation, samt b) samband mellan glädje och motivation. LÄS MER