Sökning: "musikbolag"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade ordet musikbolag.

  1. 11. De internationella musikbolagens redovisning av immateriella tillgångar : Vad kan de svenska bolagen tillämpa i jakten på rättvisande bild?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Axelsson Johan; Kristoffer Ersson; Jesper Karlsson; [2013]
    Nyckelord :Intangible assets; true and fair view; IASB; FASB; music companies; intellectual capital; the precautionary principle; Immateriella tillgångar; rättvisande bild; IASB; FASB; musikbolag; intellektuellt kapital; försiktighetsprincipen;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to describe and explain the international music company reports of its intangible assets to examine whether similar methods can be applied to the Swedish market. Method: The study was based on a qualitative and abductive research approach. LÄS MER

  2. 12. Hur liten kan bli stark i den konkurrerande musikbranschen : En fallstudie av Company TEN

    Kandidat-uppsats, Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Atena Banisaid; [2013]
    Nyckelord :Brand identity; positioning; network; virtual world; communication; branding strategy.; Company TEN; musikbranschen; varumärke; relationer och nätverk; marknadskanaler;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med detta arbete är att beskriva och analysera hur Company TEN bygger och kommunicerar sitt varumärke och hur de uppfattas av andra företag. Avsikten är att även beskriva och analysera hur företagets nätverksrelationer används och bidrar till varumärkesmarknadsföringen. LÄS MER

  3. 13. Artisten - den osynliga tillgången? : En kvalitativ studie om synen på musikrättigheter och artistvarumärken som immateriella tillgångar i musikbolag.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Erika Lekeby; Charlotte Mann; Joakim Wiik; [2013]
    Nyckelord :Immateriella tillgångar; Musikbolag; Redovisning; Musikrättigheter; Varumärken;

    Sammanfattning : Abstract Artists – the invisible assets; a qualitative study about the view on music rights and artist brands as intangible assets within music companies. This paper is a study of what view representatives from Swedish music companies have on activating music rights and artist brands as intangible assets. LÄS MER

  4. 14. Affärsmodeller inom musikindustrin - Utveckling och samverkan med lagstiftning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Fredrik Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Upphovsrätt; URL; Upphovsrättslagen; IPRED; Musik; DRM; Digital Rights Management; Business and Economics; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Dagens musikindustri i Sverige skiljer sig markant jämfört med densamma för tjugo år sedan. Den tekniska utvecklingen har skapat möjligheter för nya affärsmodeller att kunna etablera sig på musikmarknaden. LÄS MER

  5. 15. Medan skivbolagen blöder blomstrar andra delar av musikbranschen? : En ekonomisk kartläggning av svenska skivbolag, bokningsbolag och musikförlag över en 8-årsperiod.

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Patrik Andersson; Johann Bjarnason; Oskar Kalm; [2010]
    Nyckelord :nyckeltal; skivbolag; bokningsbolag; förlag; musikindustrin;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att kartlägga tre av de viktigaste delarna (skivbolag, bokningsbolag och förlag) i den svenska musikbranschen ur ett ekonomiskt perspektiv. Genom vår kartläggning ämnar vi öka förståelsen för hur den ekonomiska strukturen mellan svenska musikbolag har utvecklats från år 2000 till 2008. LÄS MER