Sökning: "musikens sociala roll"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden musikens sociala roll.

  1. 11. ”Inte alla kommer att bli musiker, men de kommer att bli bra människor” – En kvalitativ studie över förskollärares syn på musik som verktyg i utveckling av andraspråk

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :musik; andraspråk; tvåspråkiga barn; sociokulturel;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfrågaSyftet med rapporten är att undersöka hur förskolor arbetar med musik som verktyg för tvåspråkigaförskolebarn. Utifrån detta syfte finns två frågeställningar; Hur använder sig pedagoger av musik ispråkutvecklande syfte för tvåspråkiga barn? samt På vilket sätt kan musik och sång gynna barn medsvenska som andraspråk? Anledningen till att tvåspråkiga barn och musik valdes är att det inte verkarfinnas så mycket forskning på området. LÄS MER

  2. 12. Musik är något som alla kan fångas i : en studie om musikens roll i tematiskt arbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Emma Nilsson; Frida Mårtensson; [2013]
    Nyckelord :förskola; musik; tematiskt arbete; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : Uppsatsen baseras på en kvalitativ forskningsmetod och behandlar området musik i tematiskt arbete. Det som undersökts i studien är musikens roll i tematiskt arbete i förskolan, om musiken används som ett mål i sig eller som ett medel för andra ämnen. Metoden för studien är kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 13. Musik i skolan - Mål eller medel? En studie av sex pedagogers funderingar kring musik och lärande

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Daniel Jägerman; Per Östberg; [2010]
    Nyckelord :Musik; Lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att i två skolor undersöka hur sex pedagoger använder musik och funderar kring musikens roll i skolan och huvudfrågeställningen är: hur kan musik användas pedagogiskt för att stimulera estetiska såväl som utomestetiska lärandeprocesser?Mycket av litteraturen och forskningen pekar på tydliga samband mellan musik och inlärning där musiken både direkt och indirekt förstärker förmågor hos eleverna. I litteraturen pågår en debatt kring huruvida vi ska motivera musiken i skolan med dess förmåga att förstärka utomestetiska läroprocesser, eller dess rent estetiska kvalitéer. LÄS MER

  4. 14. Dramalek : En pedagogisk verksamhet för barns sociala utveckling

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Helen Danhard; [2010]
    Nyckelord :Dramalek; lärande; kommunikation; samspel.;

    Sammanfattning :  Syftet med denna studie var att försöka synliggöra barns sociala lärande genom en dramalek och metoden som använts har varit videoobservationer. Av studiens resultat går det att avläsa att barn lär genom att iaktta och studera varandra. De yngre barnen visade en utveckling på att börja förstå och samspela i leken. LÄS MER

  5. 15. Musikens betydelse i omvårdnaden av demenssjuka : en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Institutionen för vård och natur

    Författare :Emelie Kinnander; Erica Stewart; [2009]
    Nyckelord :musik; demens;

    Sammanfattning : Demens är en degenerativ sjukdom som angriper den drabbade personens nervsystem på så vis att personen gradvis blir mentalt och socialt handikappad, innan sjukdomen slutligen leder till döden. Orsakerna till sjukdomen är ännu okänd, men det finns kunskap om hur vården av dessa människor kan bli så lämplig som möjligt. LÄS MER