Sökning: "myter symboler"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden myter symboler.

  1. 11. "What you call love was invented by guys like me, trying to sell nylons" - En kvalitativ studie av mansmyten Donald Draper i Mad Men

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Maja Borch; Natanela Lisserow; [2011]
    Nyckelord :maskulinitet; manlighet; myter; Donald Draper; Mad Men; koder; konventioner; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mannen innehar enligt myten många manliga egenskaper som kan belysas med hjälp av Don Draper i Mad Men. Vidare kan man finna många händelser och symboler i serien som speglar vår samtid. Syftet med denna uppsats är att granska och utvinna kunskaper om hur manlighet och myter framställs och konstrueras. LÄS MER

  2. 12. Myt, ritual och konsumtion : Religionsvetenskapliga studier kring konsumism

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper, KV

    Författare :Kristoffer Larsson; [2011]
    Nyckelord :Konsumism; myter; ritual; konsumtion; Bruce Lincoln; Victor Turner; märkesgemenskaper; konsumtionssymboler; köpcentra och stormarknader; rituellt rum;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka konsumism med hjälp av religionsvetenskapliga teorier om ritual och myt. Med hjälp av framförallt Victor Turners ritualteori och Bruce Lincolns mytteori studerar vi exempelfallen Harley Davidson, Saab, Coca-Cola, Corona, Mountain Dew och Snapple samt hur köpcentra och stormarknader kan fungera som rituellt rum. LÄS MER

  3. 13. Organisationskulturens symbolik - En fallstudie av artefakternas betydelse för WeSC:s organisationskultur.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Sara Isbäck; Katarina Johansson; [2010]
    Nyckelord :organisationskultur; artefakter; berättelser; myter; språk; metaforer; symboler; ceremonier; ritualer; beteenden; värderingar; interiör; exteriör; Trade; Handel; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problem: Organisationskultur är ett brett område som kan undersökas på en mängd olika sätt. Traditionellt har dock ämnet belysts främst ur ett beteendeperspektiv, men vårt intresse ligger i att belysa de kulturella föremålen som benämns artefakter och deras roll för organisationskulturen hos ett specifikt retailföretag. LÄS MER

  4. 14. En bildstudie i hur Stureplan.se används som reklamkanal

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Tomas Schubert; [2010]
    Nyckelord :Stureplan; varumärke; konnotation; myter; symboler; image;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att se hur Stureplangruppen genom att använda gamla och skapa nya myter behöll en högklassig image samtidigt som gruppen expanderade verksamheten utanför de mest exklusiva adresserna runt Stureplan. Frågeställningarna jag ville besvara var således hur Stureplansgruppens varumärke såg ut, vilka metoder Stureplansgruppen använde för att stärka sitt varumärke med hjälp av bilder på Stureplan. LÄS MER

  5. 15. Myter och religiös ackulturation hos Japans Kakure Kirishitan

    Master-uppsats,

    Författare :Kristian Pella; [2009]
    Nyckelord :Kakure; kirishitan; Tenchi Hajimari no Koto; myth; acculturation; Virgin Mary; Maria-Kannon; Maruya; Japan; myt; ackulturation; Jungfrun Maria; Japan; japansk religion;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker olika perspektiv av den föreställningsvärld och de myttraditioner som förknippas med Japans kakure kirishitan och kristendomens tidiga historia i Japan. Av speciell vikt är den värld som ligger bortom denna. Detta är inte heller främmande inom inhemsk japansk religiös tradition. LÄS MER