Sökning: "personalomsättning teori"

Visar resultat 6 - 10 av 45 uppsatser innehållade orden personalomsättning teori.

  1. 6. Vad får medarbetaren att stanna? : En kvalitativ studie om medarbetarens upplevelse av medarbetarskap i sin butik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Ida Liedberg; Felicia Berndtsson; [2023]
    Nyckelord :Co-workers; Co-workership; Co-workership wheel; staff turnover; retail trade; Swedish retail; Medarbetare; medarbetarskap; medarbetarskapshjulet; personalomsättning; detaljhandel; svensk detaljhandel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Medarbetarskap är ett alltmer uppmärksammat begrepp som förekommer rikligt idet svenska arbetslivet. Medarbetarskap finns på alla arbetsplatser och det som skiljer åt är hur utvecklat det är. Den svenska handeln är näringslivets största arbetsgivare där detaljhandeln ingår. LÄS MER

  2. 7. Behålla personal. En kvalitativ fallstudie om hur ett stort svenskt företag arbetar för att minska ersonalomsättning bland tjänstemän.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oliver Örskov Praetorius; Vincent Langhard; [2022-02-16]
    Nyckelord :Personalomsättning; jobbsenioritet; tjänstemän; behålla personal;

    Sammanfattning : Hög personalomsättning bland tjänstemän riskerar att påverka företag negativt i form av höga personalomkostnader som drabbar företag rent ekonomisk med långa utbildningstider, kompetens som dräneras från organisationen och en påverkad företagskultur. Teori och forskning visar att det är flera områden som företagen och dess ledning kan arbeta med för att minska personalomsättningen. LÄS MER

  3. 8. Man behöver verkligen varandra : En kvalitativ studie gällande vilka faktorer som påverkar socialsekreterares arbetssituation och vilka erfarenheter socialsekreterare har av socialt stöd på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Martina Johnsträd; Per Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Work situation; social worker; demand; control; social support; Arbetssituation; socialsekreterare; krav; kontroll; socialt stöd;

    Sammanfattning : Titel: “Man behöver verkligen varandra” - En kvalitativ studie gällande vilka faktorer som påverkar socialsekreterares arbetssituation och vilka erfarenheter socialsekreterare har av socialt stöd på arbetsplatsen. Författare: Martina Johnsträd och Per Jonsson Arbetssituationen för socialsekreterare är idag mycket komplex, arbetsbelastningen är hög, många kommuner lider av hög personalomsättning och sjukskrivningarna har de senaste åren ökat. LÄS MER

  4. 9. Varför lämnar fastighetsmäklare yrket? : En studie om varför fastighetsmäklare väljer att lämna yrket inom fem år

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Sofie Mattsson; Emmie Lindeberg; [2022]
    Nyckelord :Real estate agent; real estate business; deregistration; organizational culture; staff turnover; Fastighetsmäklare; fastighetsmäklarbranschen; avregistrering; organisationskultur; personalomsättning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fastighetsmäklaren är en oberoende part mellan köpare och säljare och har flera viktiga uppgifter under en försäljningsprocess. För att bli en registrerad fastighetsmäklare krävs i skrivande stund en högskoleutbildning på minst 120 högskolepoäng samt 10 veckors praktik, men utbildningskraven kommer under de närmaste åren att bli högre. LÄS MER

  5. 10. Ledarskapets påverkan på arbetsplatsens resultat och arbetsmiljö : En litteraturöversikt om olika typer av ledarstil och vilken inverkan de har på personalen arbetsmiljö och hälsa inom socialt arbete.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Tobias Larsson; [2022]
    Nyckelord :Socialt arbete; chef; ledarskap; Hälsa; Arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Mellan åren 2006–2018 så har man kunnat se att det på den svenska arbetsmarknaden skett en utveckling i negativ riktning, där sjukskrivningarna på grund av psykisk ohälsa ökat. Tydliga mönster visar att medarbetare inom offentlig verksamhet är en yrkesgrupp där sjukskrivningarna ökat mest och att en av anledningarna till att medarbetarnas psykiska hälsa blivit sämre beror på chefernas brist på gott ledarskap. LÄS MER