Sökning: "samspel och större barngrupp"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden samspel och större barngrupp.

  1. 1. Boksamtal och språkutveckling i förskolan - en kvalitativ studie med tre olika barnböcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Lönngren; LIsa Rignell; Liza Olofsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; boksamtal; barnböcker; språkutveckling; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur boksamtal och samspel kan bli ett verktyg för barns utveckling av språket. Våra forskningsfrågor är: Hur anser pedagoger att boksamtal/dialogisk läsning bidrar till barnens språkutveckling?, Hur upplever pedagoger att ikonotexten påverkar barns förståelse av en bok? och Ser vi någon skillnad i samspelet mellan barnen och förskolläraren om boken är en bilderbok jämfört med bildberättelse eller en illustrerad småbarnsbok? Studien är kvalitativ eftersom metoderna vi har använt är intervjuer med två förskollärare och sex videoobservationer av boksamtal förskollärarna har haft med en liten barngrupp. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares tolkningar av ledarskapet i förhållande till Läroplanen : Förskollärares ansvar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Nikolov; Patricia Stamenova; [2020]
    Nyckelord :leda; förskolan; förskollärare; undervisning; målstyrda processer; pedagogiskt ledarskap; uppdrag; styrdokument;

    Sammanfattning : Förskollärarnas kompetens är en förutsättning för kvaliteten i förskolan och relationen mellan kvalitet och utbildad personal ses som högst relevant för att nå de nationella målen (Renblad & Brodin 2012, s.416). LÄS MER

  3. 3. Att understödja toddlarkulturellt samspel i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna Wahlgren; [2018]
    Nyckelord :toddlare; toddlarkultur; lek; samspel; påverkansfaktorer; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet har varit att analysera och synliggöra faktorer som bidrar till att förskollärare kan understödja det toddlarkulturella samspelet. I en fallstudie har en barngrupp bestående av fyra barn, under tre års ålder, observerats. LÄS MER

  4. 4. ”Det är svårt att dela upp mitt och ditt” - En kvalitativ studie om förskolepersonals tal om undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Nielsen; Emma Andersson; [2018]
    Nyckelord :aktör; educare; fortbildning; förskolepersonal; profession; struktur; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Läroplanen revideras 2018 och undervisning förväntas nu ske på förskolearenor runt om i landet. I samband med kommande revidering 2018 ökar kraven på förskollärare att uppfylla de riktlinjer som formuleras i läroplanen, varav formuleringen gällande undervisning är relevant för föreliggande studie. LÄS MER

  5. 5. Får jag också vara med? : En studie om hur flerspråkiga barn söker tillträde i den fria leken samt hur pedagoger agerar och beskriver sin roll i barnens lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sigrid Björnström; Sara Brinkhäll; [2018]
    Nyckelord :Kamratkultur; tillträdesstrategier; fri lek; flerspråkighet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka strategier flerspråkiga barn i åldrarna tre till fem år använder för att få tillträde och samspela i den fria leken samt hur förskollärare och barnskötare agerar för att stötta flerspråkiga barn. En kvalitativ metod med etnografisk ansats samt Corsaros tillträdesstrategier har legat till grund för datainsamling och analys. LÄS MER