Sökning: "skolans sätt att bemöta eleven"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden skolans sätt att bemöta eleven.

  1. 1. ”De kastar orden som vapen och knivar” : Pedagogers reflektioner om elevers normer och kulturer som skapas i det sociala samspelet i resursklasser.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :David Sakhong; [2021]
    Nyckelord :Keywords: special education; inclusion; semi-structured interviews; sociology of language; vocabulary; norms; culture; social interaction; emotional state; perception; experience.; Nyckelord: Specialpedagogik; inkludering; semistrukturerade intervjuer; språksociologi; språkanvändning; normer; kultur; socialt samspel; affekt; uppfattning; erfarenheter.;

    Sammanfattning : This study aimed to examine the norms and cultures that are formed in the social interaction between students in need of special support placed in special education classes or equivalent by interviewing educators about their reflections. This study used special education theories as well as theories of language, power and culture. LÄS MER

  2. 2. Allas lika rätt att gå i skolan : En essä om inkluderingsprocesser i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Barbus; [2018]
    Nyckelord :inclusion; children with special needs; pupils; after school center; pedagogue at after school center; inkludering; barn med särskilda behov; elever; fritidshem; fritidshemslärare;

    Sammanfattning : The purpose of my scientific essay is to examine how children with special needs should be included in school and after school center and which preconditions i have as a pedagogue to work with this. During my writing process, I have made my own thoughts and experiences visible by reflecting on them, and put them against other educationalists’ thoughts, discussed with other students and looked back through my own work experiences. LÄS MER

  3. 3. Vad ska det leda till? : – En kvalitativ studie om lärares förväntningar på en ADHD-utredning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Emma Malm; Ulrika Folkesson; [2018]
    Nyckelord :ADHD; lärares förväntningar; specialpedagog; fenomenografi;

    Sammanfattning : Det finns idag en större kännedom om neuropsykiatriska tillstånd hos barn och efterfrågan på neuropsykiatriska diagnosutredningar ökar därför både i Sverige och resten av världen. Det är många gånger läraren som initierar en utredning. LÄS MER

  4. 4. En värdegrund för alla Om samtalets möjligheter och begränsningar för utformandet av ett inkluderande värdegrundsarbete i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Lennartsdotter Ward; [2017]
    Nyckelord :värdegrund värdegrundsarbete; deliberativa samtal; asymmetriska maktrelationer; social och kulturell ojämlikhet; inkludering exkludering;

    Sammanfattning : Lennartsdotter Ward, Jenny (2016). En värdegrund för alla. En intervjustudie om samtalets möjligheter och begränsningar för utformandet av ett inkluderande värdegrundsarbete i gymnasieskolan (A value system for all. LÄS MER

  5. 5. Barn och ångest : Hur skolan kan skapa gynnsamma undervisningssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Marita Strandman; Marika Borg; [2017]
    Nyckelord :BUP; stöd i skolan; ångest;

    Sammanfattning : Abstrakt   Syftet med studien är att undersöka, utifrån barnpsykiatrins perspektiv, hur skolan kan bemöta elever med oro och ångest som gynnar elevernas utveckling och lärande. Studien är en kvalitativ studie där vi intervjuat fyra psykologer, som är verksamma eller har varit verksamma inom barnpsykiatrin. LÄS MER