Sökning: "sociala problem och funktionshinder"
Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden sociala problem och funktionshinder.
21. Barn i behov av särskilt stöd inom förskolan : Diagnosers betydelse och metoder
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur förskollärare arbetar med barn i behov av särskilt stöd samt att ta reda på vilka svårigheter barn kan ha och vad som menas med barn i behov av särskilt stöd. Var går gränsen om ett barn är i behov av särskilt stöd? Vilken betydelse har en diagnos för en pedagog? I undersökningen framgick det att informanterna hade mött olika barn med olika behov som till exempel dövhet, funktionshinder, motoriska svårigheter, språksvårigheter, talsvårigheter, autism, koncentrationssvårigheter, sociala och emotionella svårigheter och ej diagnostiserade barn. LÄS MER
22. Man måste fråga sig, vad är normalt och vad är inte normalt?: en kvalitativ studie angående yrkesverksamma tankar kring Aspergers syndrom, dess förhållande till högfungerande autism, diagnostisering och prognos
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : What compelled me to write this essay was the ongoing debate about DAMP/ADHD between mainly Eva Kärfve and Christopher Gillberg. The purpose of the essay was to ascertain whether there was a similar debate about Asperger Syndrome. LÄS MER
23. Framgångsfaktorer i arbetsträning
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskapSammanfattning : Att personer med psykisk sjukdom riskerar att hamna i ett utanförskap då de saknar arbete är ett problem. Att integrera psykiskt funktionshindrade personerna i samhället kan bland annat ske genom arbetsträning. LÄS MER
24. "Att leva som andra" - om normalisering och den personliga assistentens roll i den funktionshindrades sexliv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The purpose of this essay was to investigate the view of what kind of role the personal assistant has in disabled people´s life and sexlife and how conceptions of a "normal" life and "to live like others" can be identified related to this. My research questions was: What does the expression "to live like others" mean to the organisations? What is the view in the organisations of the personal assistant´s role in the client´s life? What is the view in the organisations of the personal assistant´s role in the client´s sexlife? What is the view in the organisations of disabled people´s rights to get assisted help with sex? I chose to do semistructured interviews with different organisations related to disability and assistance and I analysed the interviews with theoretical aspects of social constructivism, the principle of normalization and the theory of SRV (Social Role Valorization), autonomy, individualism and models of action. LÄS MER
25. Samverkan särskola/grundskola : En studie av elevers sociala och kunskapsmässiga utvecking
Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Min undersökning är gjord, på vad man i min kommun kallar SAM-grupper. Dessa SAMgrupper är ett samarbete mellan särskolan och grundskolan. Mitt syfte var att ta reda på hur klasslärare och föräldrar upplever att SAM-gruppseleverna utvecklas både kunskapsmässigt och socialt. LÄS MER