Sökning: "sociokulturellt perspektiv nackdelar"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden sociokulturellt perspektiv nackdelar.

  1. 1. Läsgrupper i svenskundervisningen : En framgångsfaktor?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Berggren; [2024]
    Nyckelord :couple reading; reading groups; läsgrupper; parläsning; läsutveckling; samarbete; språkutvecklande; läsförståelse; lågstadiet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om läsgrupper är en vanlig arbetsmetod i F–3 och vilka fördelar samt nackdelar som finns med metoden. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv. Genomförandet av studien sker via enkätundersökning riktad till lärare som arbetar på lågstadiet. LÄS MER

  2. 2. Pusselbitar i barnens digitala värld : En kvalitativ studie om sex förskollärares erfarenheter och uppfattningar om digitala resurser i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Eriksson; Victoria Lindevall; [2024]
    Nyckelord :Digitala resurser; digital kompetens; analogt material; komplement; samspel; utforska; förskolan; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens resultat omfattar förskollärares reflektioner kring den snabba teknologiska utvecklingen och hur det påverkar barn i förskolan. Samhällets fokus på lärplattan ifrågasätts, där studien visar vikten av att synliggöra digitala resurser som mer än bara lärplattor. LÄS MER

  3. 3. Är blockmodellen en modell att räkna med? : En intervjustudie om grundlärares erfarenheter av blockmodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elsa Henning; [2023]
    Nyckelord :Singapore model; the bar model; problem solving; textual tasks; Sweden; Singaporemetoden; blockmodellen; problemlösning; textuppgifter; Sverige;

    Sammanfattning : En utgångspunkt för denna studie har varit att flera svenska elever har svårigheter att lösa matematiska textuppgifter. I ett försök att utveckla elevers förmågor att lösa matematiska textuppgifter har Singaporemetoden blivit allt mer populär. I Singaporemetoden används blockmodellen för att visualisera textuppgifter. LÄS MER

  4. 4. Synonymer på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Tyra Eliasson; [2023]
    Nyckelord :inlärning; lågstadieelever; sociokulturellt perspektiv; synonymer;

    Sammanfattning : Studien är baserad på kvalitativa intervjuer med klasslärare och specialpedagoger. Syftet med studien var att ta reda på informanternas uppfattningar om synonymer på lågstadiet och vilka medel samt metoder som används för att stötta elevernas inlärning av det. LÄS MER

  5. 5. Svensklärare och digitala verktyg : En empirisk studie om digitala verktyg i svenskämnet sett ur lärares perspektiv i årskurs 4–9

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Disa Zakariasson Jönsson; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; grundskola; svenskämnet; lärare; semistrukturerad intervju; sociokulturellt och designteoretiskt perspektiv; kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur lärare i svenskämnet förhåller sig till digitala verktyg samt hur dessa används i svenskämnet. Studiens metod är en semistrukturerad intervjumetod med sociokulturella perspektivet och ett designteoretiskt perspektiv som teori. LÄS MER