Sökning: "språk och matematik i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden språk och matematik i förskolan.

  1. 1. Transdisciplinärt lärande med och genom estetiska uttrycksformer Ett utvecklingsarbete om att använda sig av estetiska uttrycksformer i undervisning av andra ämnesområden i förskolan Namn Lena

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lena Jonsson; Jennie Johansson; [2024-02-29]
    Nyckelord :lärandeobjekt; pedagoger; estetiska uttrycksformer; transdisciplinärt lärande; utvecklingsarbete; aktionsforskning; förskola;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt pedagogers medvetenhet och kompetens kring estetiska uttrycksformer i ett transdisciplinärt lärande. Detta innebär att använda sig av till exempel dans, musik, drama och bild som en metod för att undervisa i andra ämnen. LÄS MER

  2. 2. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver och synliggör matematik ibarnens vardagsliv i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Pretty Sharlene Adreku; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; synliggöra; barn och vardagsmatematik; verktyg och aktiviteter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur förskollärare synliggör detmatematiska innehållet i barnens vardagsliv och hur de stöttar barnensmatematiska lärande i förskolan. En kvalitativ metod används i studien för attfånga upp kvalitativa kunskaper. LÄS MER

  3. 3. Musik och sång i förskolan : förskolepedagogers attityder till musik och sång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Felicia Sjölin; Johanna Brage; [2023]
    Nyckelord :musik; sång; förskola; pedagoger; musikundervisning;

    Sammanfattning : Studien behandlar förskolepedagogers attityder till musik och sång. Forskning visar att musik och sång utvecklar barns uttrycksformer, språk och matematik. Vidare visar forskning att pedagogers inställning till och kunskaper om musik och sång påverkar hur frekvent de arbetarmed detta område i förskolan. LÄS MER

  4. 4. En didaktisk analys av förskolans matematikundervisning : Förskollärares förhållningssätt, metoder och matematiskt innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elin Sandström; Jenny Danielsson; [2023]
    Nyckelord :Förskolan; utbildning; undervisning; didaktik; matematik. förhållningssätt; metod; matematiskt innehåll;

    Sammanfattning : Barns tidiga möte med matematiken är viktig för deras framtida lärande och för att klara sig i samhället. Förskolans läroplan skriver hur barnen ska få möjlighet att använda sig av matematiken och vilket matematiskt innehåll som barnen ska möta. Hur förskollärare ska undervisa i matematik är dock en tolknings och kompetensfråga. LÄS MER

  5. 5. “Då kan utflykten bli som en musikal!” : ”En studie om hur estetiska uttrycksformer tar form i uteförskolor“

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnea Heyden; Amanda Gessner; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk modell; estetiska uttrycksformer; förskola; platsens betydelse; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhusvistelsen har en självklar roll i förskolan idag och fördelarna med undervisningutomhus har konstaterats med eftertryck. Dock kopplas undervisning utomhus ofta till naturvetenskap, språk och matematik. LÄS MER