Sökning: "språket makt och möjligheter"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden språket makt och möjligheter.
11. Fantastisk makt : Maktkonstruktioner i Vindens namn
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur manlig och kvinnlig makt konstrueras i fantasyromanen Vindens namn. Ett intersektionellt perspektiv på maktkonstruktioner utgör studiens teoretiska och metodologiska utgångspunkt, med fokus på hur genus-, klass- och etnicitetsaspekter samvarierar i romankaraktärernas maktpositioner. LÄS MER
12. Barns identitetsskapande - hur påverkas den av förskollärarnas kommunikation? : En observationsstudie om hur förskollärarnas kommunikation påverkar barns identitetsskapande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Abstract: I förskolans verksamhet sker kommunikation dagligen, detta innefattar både verbal och icke verbal kommunikation. Läroplanen (Skolverket, 2016, s.7) belyser att språket har en stor betydelse för barnens identitetsskapande och identitetsutveckling. LÄS MER
13. ATT KOMMUNICERA. Möjligheter och hinder vid palliativ vård av sjuka barn
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Att vårda palliativt sjuka barn upplevdes svårt för vårdpersonalen då varje barn är unikt och har en helt egen begreppsvärld. Genom språket skapades förståelse och medmänsklig gemenskap. Information fick aldrig bli en bristvara i den palliativa vården. LÄS MER
14. En studie om barns möjligheter att komma till tals i förskolan.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Studiens syfte är att få kännedom om hur barns möjligheter att komma till tals i samtal medpedagoger på förskolan ser ut. Vidare förankras detta i hur dialogerna ser ut mellan dem. LÄS MER
15. Bildens betydelse för barns/elevers skrivutveckling : hur bilden kan påverka som ett hjälpmedel för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Studien syftar även till att konkretisera om bilden som pedagogiskt hjälpmedel stimulerar läs- och skrivinlärningen. Vår uppsats behandlar bildens betydelse för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter. Med bildens betydelse menar vi hur den påverkar den tidiga läs- och skrivinlärningen. LÄS MER