Sökning: "student medier"

Visar resultat 1 - 5 av 1253 uppsatser innehållade orden student medier.

  1. 1. Soft Hooligans : den nya mjuka supporten och motståndet mot hegemonisk maskulinitet på läktarna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier; Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Matilda Åhlén; Wilma Pihl; [2024]
    Nyckelord :Soft Hooligans; Supporters; Fans; Soccer; Football; Social media; Fanculture; Participatory culture; Social rituals; Masculinity; Feminization.; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study examines the case of Soft Hooligans and their significance in the supporter culture. The study aims to highlight the patriarchal structures exemplified by football stands and how Soft Hooligans dismantle these structures. LÄS MER

  2. 2. TikTok-spiritualitet : praktiker, emotionalitet och intima offentligheter inom digital andlighet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Märta Bode; Silje Nordback; Annie Wik; [2024]
    Nyckelord :spiritualitet; sociala medier; TikTok; känslor; känsloregler; intim offentlighet; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras åtta inlägg skapade av fyra influencers inom spiritualitetsgenren på TikTok. Genom de teoretiska perspektiven kring känsloregler (Hochschild 2012) och intima offentligheter (Berlant 2008) utforskar vi hur TikTok-användare engagerar sig i andliga praktiker och delar sina känslor kopplade till dessa på plattformen. LÄS MER

  3. 3. Maktlekar i digital dräkt : en studie om maktlekars återfödelse på TikTok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Alice Unosson; Ebba Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Maktlek; TikTok; interaktionsritualer; makt; uppmärksamhetssamhället; challenges; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen “Maktlekar i Digital Dräkt” utför en fallstudie i form av en kvalitativ innehållsanalys för att utforska hur maktlekar har omformulerats och anpassats till det digitala medielandskapet genom TikTok-utmaningar (challenges). Genom att analysera diskussioner från forum som Flashback och Reddit samt riskfyllda TikTok-utmaningar som Skull-breaker challenge och Blackout challenge, undersöker arbetet maktlekar ur perspektivet av interaktionsritualer, makt och mediering. LÄS MER

  4. 4. Det är skillnad på flyktingar och “flyktingar”: En diskursanalys av sverigedemokratiska och högerorienterade medierepresentationer angående flyktingströmmarna 2015 och 2022

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Katrin Khalaf; [2024]
    Nyckelord :flyktingströmmarna; ukrainska flyktingar; flyktingkrisen; diskurs; diskursanalys; vi och dom; sårbarhet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie utgörs av en diskursanalys av sverigedemokratiska och andra högerorienterade inlägg i svenska medier, särskilt nyhets- och debattartiklar, för att undersöka skillnader i responsen mot flyktingströmmar under 2015 och 2022. Frågeställningen fokuserar på hur och varför medierapporteringen och debatten skiljer sig åt. LÄS MER

  5. 5. Generation Z - Lojalitetens fiende?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Hamilton Henze; Linn Andreasson; Sofia Lind; [2024]
    Nyckelord :Varumärkeslojalitet; Lojalitetsprogram; Generation Z; Engagemang; Trender.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Generation Z - Lojalitetens fiende?”. En kvalitativ studie om Generation Zs relation till varumärkeslojalitet. Seminariedatum: 2024-01-11 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå. LÄS MER