Sökning: "utvecklingsstörning litteraturstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden utvecklingsstörning litteraturstudie.

  1. 1. AKK och språk- och kommunikationsutvecklande undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Reiko Sallinen; [2023]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; Specialpedagogik; AKK Alternative kompletterande kommunikation ; språkutveckling; grundsärskola anpassad grundskola; gymnasiesärskola anpassad gymnasieskola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Att inte räcka till : En litteraturstudie om sjuksköterskors upplevelser av kommunikation med patienter med intellektuell funktionsnedsättning och svår kommunikationsnedsättning.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Mirela Eklund; Alexander Atle; [2021]
    Nyckelord :Nursing; experience; communication; intellectual disability; communication impairment; Sjuksköterskor; upplevelse; kommunikation; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikationsnedsättning.;

    Sammanfattning : Introduktion/Bakgrund: Kommunikationen med patienten utgör en vital del i sjuksköterskans arbete och en förutsättning för god omvårdnad. Kommunikation mellan patient och sjuksköterska grundas på sjuksköterskans upplevelse och patientens delaktighet och sjuksköterskor möter patienter med intellektuell funktionsnedsättning i sitt dagliga arbete. LÄS MER

  3. 3. Betyg i grundsärskolan : normalisering eller stigmatisering?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jessica Svensson; Sandra Grengby; [2019]
    Nyckelord :Betyg; demokrati; grundsärskola; normalisering; stigmatisering; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Studien utreder syftet med betyg i grundsärskolan, samt huruvida betygsättningen i sig eventuellt leder till ökad stigmatisering för elever i grundsärskolan. Bakgrunden beskriver bland annat grundsärskolan som skolform samt syftet med betyg. Därefter följer teoridelen som tar avstamp i Goffmans teorier om stigmatisering. LÄS MER

  4. 4. Skrivutvecklande undervisning för elever med utvecklingsstörning : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jenny Dahlgren; Hanna Berger Trawén; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Inkludering och förutsättningar för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Helene Jonsson; Annelie Brodell; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; förutsättningar; lärande; behov; utvecklingsstörning; ADHD; autism;

    Sammanfattning : Vi är båda verksamma inom grundsärskolan och utgångspunkten för detta arbete har varit de svårigheter som vi uppfattat kring inkludering av elever med utvecklingsstörning och någon typ av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF). Då NPF är ett omfattande forskningsfält har vi valt att begränsa arbetet till utvecklingsstörning och ADHD och/eller autism. LÄS MER