Sökning: "värdegrundsarbete i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 42 uppsatser innehållade orden värdegrundsarbete i förskolan.

  1. 21. Solidaritet på förskolan : En studie om sex förskollärares beskrivningar om vad värdet solidaritet med svaga och utsatta innebär i förskolans praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Magdalena Conradsson; Katarina Stark; [2018]
    Nyckelord :Values; values education; solidarity with weak and vulnerable; didactic questions; what and how; Värdegrunden; värdegrundsarbete; solidaritet med svaga och utsatta; didaktiska frågorna; vad och hur;

    Sammanfattning : I förskolans uppdrag ingår det att i samspel med barnen främja de grundläggande värden som vårt samhälle vilar på. Dessa är; människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen och solidaritet med svaga och utsatta (Skolverket 2016). LÄS MER

  2. 22. Interkultur i förskolan : En studie om förskolechefers arbete inom interkulturell kompetens.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelina Larsson; Elin Pettersson; [2018]
    Nyckelord :Förskolan; interkultur; kompetensutveckling; förskolechef;

    Sammanfattning : Det svenska samhället har i takt med internationalisering blivit mer rikt på kulturer. För att kunna möta människor med olika kulturella bakgrunder och forma ett jämlikt samhälle med respekt och förståelse för allas olikheter krävs interkulturell kompetens, ett arbete som ska initieras redan i förskolan. LÄS MER

  3. 23. DET GÄLLER ATT GÅ UTANFÖR BOXEN! En intervjustudie om förskolepersonals strategier för att ta emot nyanlända barn

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotte Öhman; [2017-09-29]
    Nyckelord :förskola; nyanlända barn; strategier;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra till kunskap om förskolans arbete med att ta emot nyanlända barn och familjer. Syftet uppnås genom analys av förskolepersonals beskrivningar av möjligheter och utmaningar som de ställs inför när de ska organisera den pedagogiska verksamheten och förskolepraktiken i mötet med nyanlända barn och familjer. LÄS MER

  4. 24. ”Man vill prata med dom, men ibland så ger sig inte alltid tiden till det” : En studie om sex förskollärares uppfattningar om konflikthantering och lärande på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ingela Hjalmarsson; Therese Nilsson; [2017]
    Nyckelord :förskola; värdegrund; konflikthantering; ramfaktorer; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att jämföra sex förskollärares uppfattningar om förskolans värdegrundsarbete vad gäller konflikthantering. Specifikt fokus riktas mot ramfaktorers påverkan på den pedagogiska praktiken och barns lärande i samband med dessa. LÄS MER

  5. 25. Hållbar utveckling i förskolan : förskollärares uppfattningar om det pedagogiska arbetet för hållbar utveckling utifrån ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Malin Olofsson Sarri; [2017]
    Nyckelord :sustainable development; education for sustainable development; preschool; preschoolteachers; economic sustainability; social sustainability; ecological sustainability; didactics; preschool curriculum; hållbar utveckling; undervisning för hållbar utveckling; förskola; förskollärare; ekonomisk hållbarhet; social hållbarhet; ekologisk hållbarhet; didaktik; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : För att söka kunskap om förskollärares uppfattningar om det pedagogiska arbetet för hållbar utveckling i förskolan utifrån ett didaktiskt perspektiv har en grupp förskollärare intervjuats i denna studie. Detta med syftet att kartlägga vilket innehåll förskollärarna lyfter fram som viktig kunskap i sammanhanget och hur de beskriver sitt arbete i undervisningen för hållbar utveckling. LÄS MER